3 gode tips til at reducere klaustrofobi

Klaustrofobi defineres lægeligt som en angst. Det er en frygt for indespærring, lukkede rum og en manglende evne til at undslippe en situation eller et sted. Mange mennesker lider af panikanfald, når de er for klaustrofobiske eller i situationer, der udløser symptomerne på klaustrofobi . Alle kan få klaustrofobi og alle er tilbøjelige til det, selvom der ikke er nogen tydelige symptomer på det samme.

3 gode tips til at reducere klaustrofobi

Der er mange kure for klaustrofobi, herunder medicin og forskellige typer af utraditionelle og alternative behandlinger, men hvad du bør gøre, er at mindske og styre symptomerne, før du kan håbe på fuldstændig helbredelse. Medmindre du kan håndtere symptomerne og slippe af med noget af den frygt, der udløser panikanfald eller angst, vil ingen form for kur virke. Du kan gå ind til MR-scanninger og tage medicin, men du er nødt til at kaste dig ud i masser af aktiviteter eller tage skridt, der kan tackle eller gøre op med klaustrofobi i det virkelige liv, i verden udenfor.

Her er 3 gode tips til at reducere klaustrofobi.

Begiv dig ind i og udforsk mørke steder, som du kender

Klaustrofobi udløses, når man ikke kan se en vej ud, eller du synligt kan se, at du er indespærret eller bliver skrumpet ind et sted på grund af manglende plads eller på grund af for mange mennesker. Når et sted er mørkt, vil du sandsynligvis føle dig klaustrofobisk, fordi du ikke ville se en vej ud.

Men der er mange værelser i dit hus, eller på dit kontor, din skole eller uddannelse. Tag et rum efter eget valg, sluk lysene og brug lidt tid. Du kan føle det behageligt at være i rummet , fordi du ved, hvad det er, og du ved, hvor du er. Bed nu din ven, et familiemedlem eller slægtning om at sætte dig i et rum, du ikke kender. Rummet skal være mørkt og dine øjne bør lukkes, mens du bliver eskorteret til værelset. Når du er inde, åbn så dine øjne og forsøg at holde dig normal i mørket. Gentag det med mørke lukkede steder, hvor der er nogen i nærheden til at komme til dig hjælp, hvis du har brug for det.

Vær på steder, hvor det myldrer med mennesker, med to venner ved din side

Du bør have mindst to venner, som du kan stole på, eller du kan tage to af dine familiemedlemmer. Gå til ekstremt overfyldte steder eller et meget snævert sted. Hold hænderne på de to personer, du har tillid til og tilbringe så meget tid som du kan i mængden eller i den lille plads.

Giv din fantasi brændstof

Når du ser et overbefolket eller smalt sted, vil du naturligt nok føle dig klaustrofobisk. Det er på dette tidspunkt, du skal bruge dit sind og forestille dig, at du ikke sidder fast, der hvor du et, og at du ikke bliver trampet på af menneskemængden. Dette skulle narre din hjerne til at overvinde klaustrofobi. 


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...