4 gode råd mod jalousi - Sådan slipper du for jalousi

"Jeg er jaloux, hvad gør jeg?". Den tanke er nok bekendt for mange af os, men hvad kan vi gøre, når jalousi rammer? Læs med her og lær, hvad du kan gøre ved jalousi med vores 4 gode råd.

4 gode råd mod jalousi - Sådan slipper du for jalousi

Hvis man har let ved at blive jaloux, er det vigtigt at erkende det og kunne sige til sig selv "Jeg er jaloux". Når man er bekendt med det, er det nemlig muligt at gøre noget ved det - og det er ikke engang svært at finde hjælp til jalousi, hvis man vil gøre noget ved problemet.

Jalousi er resultatet, når du reagerer negativt på muligheden for at miste nogen, du holder kær, til en anden. Modsat misundelse er der ofte tre parter involveret, når man bliver jaloux, og hvis man ikke er i stand til at kontrollere sine følelser bedre, kan det tit ende i med en masse unødvendig drama.

Jalousi er en meget usund vane, og kan få ethvert forhold til at smuldre. Hvis du er en jaloux type, ved du sikkert, hvor meget skade, det kan forsage. Det er både et problem for dig selv og for de andre involverede parter, og det er ingen af jer tjent med.

Baggrunden for jalousi eller jaloux tankegang er grundlæggende frygt og forventninger, og de kan være meget svære at slippe af med, medmindre man yder en fokuseret indsats for at komme sin jalousi til livs.

Selvværd hæmmer jalousi

Fire gode råd til at komme over jalousi

Herunder giver vi 4 råd, der kan være en hjælp til jalousi. Det er vigtigt at have i tankerne, at jalousi er en stærk følelse, så hvis du vil af med den, skal der arbejdes for det - nogle skal arbejde mere end andre, men ingen kommer sovende til det. Brug vores 4 råd som et grundlag for en proces mod et liv uden jalousi.

1. Observer, hvad der gør dig jaloux

Specielle situationer udløser din jalousi ved at give dig et billede af et scenario, du frygter. Ved at lokalisere disse situationer, der udløser din jalousi eller starter en jaloux tankegang i din hjerne, kan du arbejde på at overvinde dem og sørge for, at du bliver mindre jaloux i disse situationer. Jalousi omhandler ofte en romantisk partner, men kan også sagtens relatere til f.eks. arbejde, venner eller børn der fortrækker en anden forælder.

2. Bid smerten i dig

Når du føler, at din jalousi er ved at tage over, skal du ikke reagere på en destruktiv måde. Jalousi kan ødelægge et hvilket som helst forhold med beskyldninger, den kolde skulder, øjenrullen og generelle tegn på misbehag. Prøv derfor at gøre det modsatte, når du føler dig jaloux - det er pisse svært, ja, men du vil med tiden lære din krop afbryde det negative handlingsmønster som jalousien medfører.

Kort sagt skal du så vidt muligt handle som en person, der stoler 110% på den person, der er katalysatoren for din jalousi. Ved at gøre dette lader du ikke jalousien overtage dit forhold til personen, og lader derved ikke en jaloux tankegang ødelægge forholdet. Tag i stedet samtalen, når du ikke er jaloux mere, da chancen for at du overreagerer, er langt mindre.

3. Jalousi er tanker og billeder i dit hoved

Når du føler dig jaloux, reagerer du ikke på en anden persons opførsel, men på det, du tror, deres opførsel indebærer. Når du føler jalousi, reagerer du altså ikke på egentlige hændelser, men i stedet på scenarier der udspiller sig inde i dit hoved, og som du frygter kommer til at blive til virkelighed.

Din negative reaktion på det, du troede den andens opførsel indebærer, får derfor personen til at føle sig defensiv og paranoid, da du beskylder dem for noget, de reelt set ikke har gjort. Jo mere paranoide og defensive de bliver, desto mere jaloux bliver du. Jalousi er derfor en ond cirkel, skabt af et jaloux billede eller scenarie inde i dit hoved.

4. Opbyg selvtillid

Jalousi er for det meste opbygget af usikkerhed eller dårlig selvtillid. Det er ofte en frygt for, at nogen vil forlade dig eller trække deres kærlighed og opmærksomhed fra dig, da du ikke er ”god nok”. Folk med god selvtillid ved, at når de bliver afvist eller latterliggjort, er det ikke et tegn på, at de fejlede; folk er nogle gange bare snæversynede. De ved derfor, at når de fejler, falder deres værdi ikke, men det er blot et tegn på, at de har brug for at lære noget nyt.

Par uden jalousi

Hvordan påvirker tankegangen så jalousi?

Ved at have en tankegang baseret på de 4 råd ovenfor har du et godt udgangspunkt for at overvinde jalousi og enhver jaloux tanke. Ved at følge disse simple forslag, vil du kunne opleve en klar forbedring af din jalousi, men kun hvis du virkelig ønsker den forandring.

Som sagt skal der arbejdes for det, hvis man vil overvinde sin jalousi, og de 4 råd ovenfor er ikke et quick fix eller en magisk superløsning. De er grundlaget for videre arbejde hen imod en sindstilstand, hvor man som jaloux person ikke længere tillægger de negative tanker, jalousien medfører, nogen værdi, hvorved de vil miste deres magt.

Det gøres i praksis ved at arbejde aktivt med de mentale situationer, hvor jalousien opstår, samtidig med at man opbygger et stærkere selvværd, der skal minimere risikoen for at negative tanker om en selv vil lede til mere jalousi.

Hvis du står og mangler inspiration eller hjælp til jalousi, er du meget velkommen til at se vores forslag til relevante produkter herunder. Uanset, hvordan du vælger at gøre det, så håber jeg, du kommer det til livs og at du aldrig mere er nødt til at tænke "jeg er jaloux". Held og lykke!


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...