5 fantastiske tips til at lindre stress

Mange lever unødvendigt med stress uden at gøre noget ved det. Det kan have alvorlige konsekvenser, og man bør tage tiltag, der mindsker de stresende faktorer i ens liv. Herunder giver vi 5 tips, du kan bruge til at mindske dit stress-niveau i hverdagen.

5 fantastiske tips til at lindre stress

Stress er et almindeligt problem

Stress er et almindeligt problem, der berører millioner af mennesker verden over. Der er flere forskelllige årsager til at folk lever med stress uden at gøre noget ved det, og den hyppigste er faktisk, at folk ikke er klar over, at de har stress.

Det kan lyde underligt, men hvis man ikke er vant til at tolke kroppens signaler som et reélt problem, vil man naturligvis ikke opfatte det skråplan, man er på vej ud ad, før det er for sent og ens stress for alvor er slået igennem.

Så bare det, at du indser, at du har (eller måske har) stress er et stort skridt, for så er det muligt at gøre noget ved det. Spørgsmålet er så, hvad man vælger at gøre, for der er mange måder at mindske sin stress, og nogle er naturligvis mere effektive end andre. Herunder giver vi dig 5 råd mod stress, så du hurtigt kan komme i gang og få en større ro i din hverdag.

Afspænding mod stress på få minutter

Hvis din livsstil har gjort dig nedtrykt og stresset, kan du bruge nogle mantale afspændingsteknikker, som mindsker stress og bringer livet tilbage i balance. Det er ikke noget, der nødvendigvis tager lang tid, og virkningen kan gøre underværker i en travl hverdag, hvor stress hele tiden kan ligge og lure.

Er du interesseret i mentale afspændingsteknikker mod stress, kan du her læse mere om, hvordan du opnår dyb afslapning med hypnose.

Et liv uden stress

Meditation lindrer stress i hverdagen

Meditation har vist sig at være en nyttig teknik, der kan bruges til at lindre stress. Det behøver ikke involvere, at man sidder i underlige positioner over flere timer, som mange tror. Faktisk kan enhver gentagen handling kan betragtes som en kilde til meditation. Dette omfatter simple aktiviteter, såsom svømning, gåture, strikning og maleri, bare for at nævne et par stykker.

Meditation er hvilken som helst aktivitet, der vil holde dig rolig i nuet, og det kan derfor både være en fysisk handling eller en stilsiddende mental øvelse. Når man føler sig stresset, er det faktisk kroppen, der reagerer på negative, ydre faktorer, men når man mediterer, er fokus udelukkende på nuet, og der er derfor ikke nogen ekstern faktor, som kan udløse stress-reaktionen i kroppen.

Hvis du mediterer i bare 10 minutter på en daglig basis, vil det hjælpe med at nedsætte dit stress-niveau, og der er flere forskellige meditationsmetoder, der kan afhjælpe stress, så man har mulighed for at vælge den type, der passer bedst til en selv. Se vores katalog med behagelige og afslappende meditationer for mere inspiration.

Visualiser din stress væk

Stress kan også bearbejdes med andre mentale teknikker end meditation. Du kan f.eks. bruge din hjerne til at skabe en fredfyldt visualisering, der adskiller dine tanker fra de aktuelle spændinger. Dette kunne være dit foretrukne feriemål, eller brugen af noget, du kan føle, såsom fornemmelsen af en hyggelig sweater. Det vigtigste mål er i dette tilfælde at få sindet til at holde op med at tænke noget stressende. I stedet skal det erstatte det med et billede, der kan fremkalde en følelse af ro.

Selvom man ikke aktivt har visualiseret tidligere, så har vi alligevel alle prøvet det. Det svarer til at se for sit indre blik, at man f.eks. komme ud fra eksamen med topkarakter, eller at man vil præstere godt i en konkurrence, man skal deltage i. Med denne øvelse skal du i stedet bare skabe et mentalt rum, hvor din stress ikke har adgang. Jo mere vi forestiller os, at de elementer, der giver stress, ikke har adgang til vores sind, desto mere sandt vil det også blive, og ens stress vil dermed blive dæmpet.

Frihed og ingen stress

Ånd dybt, pust stressen ud og bliv afslappet

Stress kan være forbundet med den måde, vi trækker vejret på. En hurtig vejrtrækning vil automatisk aktivere kroppens stress-center, men det betyder også, at man kan benytte vejrtrækning til at mindske sin stress, hvis man lærer at tvinge sin vejrrækning til at være mere rolig.

Ro er forbundet med afslappet vejrtrækning, mens stress fremkalder anspændt og overfladisk vejrtrækning. Derfor skal man trække vejret dybt, når man er stresset, og det vil i sidste ende minimere ens stress i den pågældende situation. Det er naturligvis ikke nemt de første par gange, man forsøger, men med lidt øvelse vil ens stress hurtigt kunne holdes i skak med denne metode.

Yoga - fysiske og mentale øvelser mod stress

Yoga er i nyere tid blevet en vældig populær praksis, og bliver bl.a. brugt til at lindre stress, samt at opnå smidighed og fysisk velvære. Med yoga kan man opnå dette ved at samle både fysiske og mentale discipliner med henblik på at få fred i krop og sind. Dette vil hjælpe dig slappe af og håndtere stress og angst.

Søvn er også en meget vigtig stress-faktor. Når vi sover, er det den tid, hvor hjernen og kroppen genoplades, og hvis vi ikke får nok søvn, kan vi hurtigere og lettere blive ramt af stress, da kroppen ikke er på sit optimale stadie. Yoga kan heldigvis også hjælpe med at give en bedre søvn, så med yoga kan man faktisk modvirke sin stress både direkte og indirekte.


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...