3 tips til at mindske højdeskræk

Akrofobi eller højdeskræk er et almindeligt problem. Der er mange måder at mindske højdeskræk på. Du kan søge psykoterapi, kognitiv terapi, medicin, homøopati og mange typer af husråd. Hvis du stiller op til medicinsk intervention, vil du helt sikkert være nødt til at overholde deres anbefalinger. Her vil vi se på de forskellige måder, hvorpå du kan søge at mindske højdeskrækken uden medicinsk hjælp.

3 tips til at mindske højdeskræk

Se frygten i øjnene

Gå ud på altanen eller balkonen af en bygning. Det kan være en mellemhøj bygning eller et højhus, det må du selv bestemme. Det er muligt, at du ikke vil kunne få dig selv til at tage elevatorer helt op til den øverste etage, eller til at gå ud på balkonen, og derfor vil du få brug for en ven eller familiemedlem til at gøre det sammen med dig. Det er alligevel bedre at have en eller flere betroede venner at være sammen med. Når du er på balkonen eller altanen, skal du ikke kigge ned. Du bør nyde udsigten, panoramaet og se på alt omkring dig, bortset fra jorden. Du kan stirre på himlen, bygninger eller tårne omkring dig, på vinduer og lejligheder eller kontorer i område. Du kan også nyde at småsludre og more dig lidt med dine venner, gør alt, hvad du har lyst til, bare du ikke kigger ned.

Fremprovoker frygten

Nu skal du holde fast i rækværket eller holde en person eller personer, du har tillid til, i hånden og kig ned. Kig støt nedad, indtil du ser gaden eller jorden. Det er muligt, at du ikke vil være i stand til at gøre det i allerførste omgang, og du kan blive synligt rystet eller angst, men prøv det et par gange, så vil du være i stand til at gøre det. At holde fast i dine venner vil give dig en følelse af sikkerhed om, at du ikke vil falde, og efter et par mislykkede forsøg bør du være i stand til at se lige ned i jorden og stadig stå der.

Lev frygten

Når først du har set din frygt i øjnene og engageret den, bør du belønne dig selv med forlystelser og ture eller rutchebaner og vandfald i forlystelsesparker, hvor du vil erobre din højdeskræk. Der er ingen måde, du kan komme til skade på, og hvis du kan prøve én rutchebane, ét vandfald eller én tårnhøj forlystelsestur,  vil du ikke være bange for højder igen.


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...