5 tips til at reducere arbejdsstress

Der er flere ting på arbejdspladsen, der sandsynligvis vil være kilder til stress. Heldigvis er der adskillige tips, du kan gøre brug af, som vil hjælpe dig til at overvinde stress på arbejdspladsen. Effektiv håndtering af jobstress kan have både personlige og faglige fordele for dit liv.

5 tips til at reducere arbejdsstress

Identificer din stress-udløser

Det første, du skal gøre, er at identificere det, der udløser din stress. Flere faktorer, lige fra din personlighed og erfaring til andre unikke egenskaber, har alle direkte indvirkning på den måde, du håndterer og reagerer på stress. Du kan være følsom overfor visse stressfaktorer, der ikke synes at genere andre mennesker. På den anden side kan der være visse begivenheder eller situationer, som gør dine kolleger stressede, men ikke dig.

Notér, gerne over tid, hvad der kan udløse din stress

Du bør afsætte lidt tid, måske en uge eller to, til at notere begivenheder, situationer og mennesker, der giver dig en negativ fysisk, følelsesmæssig eller psykisk reaktion. Medtag en kort reaktion, og vurder så de indsamlede data. Der er store chancer for, at du vil finde oplagte årsager til stress. Disse omfatter truslen om at miste dit job eller problemer med en bestemt genstand. Det kan også ske, at du lægger mærke til andre vedvarende årsager til stress, såsom en ubehagelig arbejdsplads og lange pendler.

Lær at tackle din stress

Det næste skridt er at tackle det, der udløser din stress. Du ved allerede, hvad det er, der udløser din stress. Tag hver eneste situation eller begivenhed, du noterede dig, og forsøg at finde måder at løse dem på. Du kan finde adskillige løsninger, der vil hjælpe til at håndtere et problem. I de fleste tilfælde er den bedste måde at håndtere stress på at finde en måde, der vil ændre de forhold, der forårsagede den.

Planlægning kan afhjælpe stress

Sørg for at skærpe dine evner til at administrere din tid. Dette er især vigtigt, hvis du føler dig presset eller overvældet på arbejdet. Der er visse foranstaltninger, du kan gennemføre for at opnå dette. Sæt realistiske mål med ledere og kolleger. Forventninger og frister bør være rimelige. Situationsrapporter bør fastsættes regelmæssigt og mål justeres efter behov. Det er også ligeså vigtigt at realisere en prioritetsliste og tage vare på din tid.

Hold perspektiv - lad ikke stressen overtage dit liv

Hold alting i perspektiv. Du bør ikke føle, at dit job er ved at overtage dit liv. Få andre folks synspunkter vedrørende de spørgsmål, der påvirker dig på arbejde. Du kan få nyttig indsigt i, hvordan du kan klare tingene. Blot at tale om noget, der stresser dig, kan gøre det bedre. Derudover bør du tage en pause, have en måde at få afløb på og passe på dig selv som en del af den strategi, der skal hjælpe dig med at holde tingene i perspektiv.

Hvis den fremgangsmåde, der er beskrevet ovenfor, ikke virker, skal du søge hjælp. Rådfør dig med en mentalsundhedsfaglig. Gennem rådgivning  vil eksperten hjælpe dig med at lære effektive måder til at håndtere stress på arbejdspladsen.


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...