Arbejdsstress - 5 tips til at reducere arbejdsstress

Der er flere ting, som kan være kilden til arbejdsstress. Heldigvis er der adskillige tips, du kan gøre brug af, som vil hjælpe dig til at overvinde stress på arbejdspladsen. En effektiv håndtering af din arbejdsstress vil have både personlige og faglige fordele for dit arbejds- og privatliv.

Arbejdsstress - 5 tips til at reducere arbejdsstress

Arbejdsstress er normen

Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at folk lider af arbejdsstress. Det er ikke nødvendigvis hele tiden, men i mange tilfælde er det over længere tid, og det er ikke hensigtsmæssigt for hverken helbredet eller psyken. Arbejdsstress handler i høj grad om, hvordan vi håndterer negative påvirkninger, når vi er på arbejde.

Nogle af disse påvirkninger kan gøre os stressede, men det er heldigvis muligt at gøre noget, så man kan mindske sin arbejdsstress betydeligt og få en langt mere behagelgi arbejdsdag. Herunder gennemgår vi, hvad du kan gøre, hvis du er ramt af arbejdsstress, og ønsker en hjælpende hånd til at bryde stress-mønsteret.

Identificer udløseren af arbejdsstress

Det første, du skal gøre, er at identificere det, der udløser din arbejdsstress. Flere faktorer, lige fra din personlighed og erfaring til andre unikke egenskaber, har alle direkte indvirkning på den måde, du håndterer og reagerer på stress. Du kan være følsom overfor visse stressfaktorer, der ikke synes at genere andre mennesker. På den anden side kan der være visse begivenheder eller situationer, som gør dine kolleger stressede, men ikke dig.

Når du får klarhed over, hvilke faktorer der udløser arbejdsstress lige nøjagtigt hos dig, er det lettere at gøre noget ved problemet, men for nogle kan det være svært at identificere, hvad der specifikt udløser arbejdsstress, selvom man måske tænker, at det burde være forholdsvis ligetil. Sådan er det dog ikke altid, når man står i det.

Mand uden arbejdsstress

Notér, gerne over tid, hvad der kan udløse din arbejdsstress

Du bør afsætte lidt tid, måske en uge eller to, til at notere begivenheder, situationer og mennesker, der giver dig en negativ fysisk eller psykisk reaktion. Selv petitesser kan, hvis der er nok af dem, have en indvirkning på arbejdsstress, så medtag de hændelser, du føler, der giver mening at have med på listen.

Vurder efter et par uger de indsamlede data. Der er store chancer for, at du vil finde oplagte årsager til arbejdsstress. Disse kan måske omfatte truslen om at miste dit job eller problemer med et bestemt redskab eller en bestemt person. Det kan også ske, at du lægger mærke til andre vedvarende årsager til arbejdsstress, og for hver perosn vil det være individuelt.

Lær at tackle din arbejdsstress

Det næste skridt er at tackle det, der udløser din arbejdsstress. Når du er klar over, hvad din arbejdsstress udløses af, kan du evt. tage hver enkelt situation eller begivenhed, du noterede dig, og forsøg at finde måder at løse dem på. Det kan være en fordel at finde adskillige løsninger, der kunne hjælpe med at håndtere et problem, for så har du også en plan B, hvis en løsning ikke virkede som forventet.

Dog kan langt de fleste problemer, der forårsager arbejdsstress, som regel tilskrives en uhensigtsmæssig måde at håndtere de pågældende problemer på mentalt. Det betyder reélt, at arbejdsstress tit bliver udløst af vores egne tanker, fordi de kredser om problemer fremfor løsninger, irritationsmomenter fremfor positive elementer. Hvis vi dermed er i stand til at ændre vores tanker til noget mere konstruktivt, vil vi også kunne mindske arbejdsstress i voree hverdag.

Kollegaer uden arbejdsstress

Planlægning kan afhjælpe arbejdsstressstress

En anden løsning kunne være at sørge for at skærpe dine evner til at administrere din tid. Dette er især vigtigt, hvis du føler dig presset eller overvældet på arbejdet. Der er visse foranstaltninger, du kan gennemføre for at opnå dette. Sæt realistiske mål med ledere og kolleger. Forventninger og frister bør være rimelige. Situationsrapporter bør fastsættes regelmæssigt og mål justeres efter behov. Det er også vigtigt at realisere en prioritetsliste og tage vare på din tid.

Hold perspektiv - lad ikke arbejdsstress overtage dit liv

Hold alting i perspektiv. Du bør ikke føle, at dit job er ved at overtage dit liv. Få andre folks synspunkter vedrørende de spørgsmål, der påvirker dig på arbejde. Du kan få nyttig indsigt i, hvordan du kan klare tingene. Blot at tale om noget, der giver dig arbejdsstress, kan gøre det bedre.

Derudover bør du tage en pause, have en måde at få afløb på og passe på dig selv som en del af den strategi, der skal hjælpe dig med at holde tingene i perspektiv.

Hvis du mangler lidt mere støtte, for at overvinde din arbejdsstress, er du velkommen til at se gennem vores katalog med programmer mod bl.a. arbejdsstress.

Held og lykke fremover og med at få bugt med arbejdsstress i hverdagen!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder og gode tilbud direkte i din indbakke.

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev accepterer du samtidig vores privatlivspolitik og brugen af dine data. Læs privatlivspolitikken