5 tips til bedre gennemslagskraft

At have gennemslagskraft (assertion) betyder ikke, at du er aggressiv, men det drejer sig mere om at være til stede i interaktionen og holde dit eget i forholdet, uanset om det er professionelt, med din familie eller din partner. Den manglende selvsikkerhed kommer af frygt, stress og mangel på selvværd, især i situationer, hvor kraftdynamik nu er lige. At lære at være selvhævdende er en meget vigtig færdighed, og det vil hjælpe dig videre og til at få succes. Her er fem tips til, hvordan du kan være mere selvsikker til gavn for dig selv og andre.

5 tips til bedre gennemslagskraft

Selvhævdelse er en færdighed, og den øger din gennemslagskraft

Det kræver øvelse og især anerkendelse af et problem. Det er forskellen mellem komfortabelt at udtrykke din mening og aggressivt at kræve noget eller sluge din vrede og frygt og holde det for dig selv. Forstå, at du skal tage det et skridt ad gangen.

Slå igennem og sæt grænser

Og hav det godt med at sige "nej". Selv om det er vigtigt at respektere og tage andre folks følelser i betragtning, har du brug for at hævde, hvad der er vigtigt for dig. Start med at lære at sætte grænser. Du behøver ikke at sige nej til alting hele tiden, men når du virkelig ikke ønsker at deltage, så sig til.

Tag dig af skyldfølelse, før den dæmper din gennemslagskraft

Hvis du er en passiv person, er det sandsynligt, at du ville føle sig skyldig i processen af at håndhæve dine holdninger. For at ordne det, at du nødt til at forstå, hvorfor du føler dig skyldig og have en klar idé om, hvorfor du har brug for at være selvhævdende. Prøv at analysere din situation ved at skrive din situation ned og se på, hvad fordelene er for dig på lang sigt.

Vær ærlig om dine følelser, og underbyg din emotionelle gennemslagskraft

I mange af disse situationer, kan du ikke antage, at den anden person forstår dine følelser. Faktisk kan de være helt uvidende om problemet, og den kendsgerning at du tidligere har været passiv, får dem til at tro, at tingene går godt. Udtryk dine følelser blidt, og hvis du er såret eller ked af det, skal du ikke tøve med at bringe det op.

Brug “jeg” udsagn - Det er fundamentet for din gennemslagskraft

Gør dig selv til problemets centrum, det gør den anden person langt mindre defensiv. Det vil skabe plads til, at andre kan lytte, og du kan føle sig mere tryg ved at løse problemerne. Det, at lægge disse grunde åbent på bordet, lader dig at føle dig mere tryg i ovenstående trin, såsom i at sige nej.

Læs også vores uddybende tema-serie om selvværd her.


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...