5 tips til håndtering af præstationsangst

Det er tid at udbringe skålen, og pludselig sveder og ryster hænderne, maven begynder at krampe sig sammen, og hvad værre er, begynder det at svirre i hovedet. Ved du hvad? Det er præstationsangst eller sceneskræk, der er på spil! Det er normalt, naturligt, og det er den klart mest almindelige angst i verden. Selv folk, der optræder foran publikum af erhverv, oplever det i en eller anden grad på forskellige tidspunkter i deres karriere. Der er nogle gode, afprøvede tricks til at reducere angsten og gøre denne tale, præsentation eller dette øjeblik i rampelyset mindre skræmmende.

5 tips til håndtering af præstationsangst

Mindsk præstationsangst med god forberedelse

Forbered dig! Man er sjældent nødt til at optræde foran et publikum uden i hvert fald at have nogen forudgående advarsel. Øv dig på det, der skal præsenteres, indtil du er helt fortrolig med materialet, det være sig talerelateret, musikrelatet, eller noget helt tredje.

Præstationsangst er forbundet med din indre usikkerhed

Vær din egen fan! Sig sådanne ting som "Jeg kan godt" eller "Jeg ved, at jeg er parat" i stedet for at lade stemmen af frygt snige sig ind. At blive sin egen fan er et stort skridt i at reducere sceneskræk og præstationsangst.

Vær afslappet omkring fejl, og mindsk din præstationsangst

Gå ikke i panik! Fejltagelser sker. Selv kvalificerede fagfolk begår fejl. Lad ikke én fejl gå dig på nerverne i en sådan grad, at det er umuligt at fortsætte. Husk, at det er meget sandsynligt, at ingen andre overhovedet bemærkede fejlen! Gå ikke i panik og fortsæt bare.

Rolig vejrtrækning dæmper præstationsangst

Husk at ånde! Vejrtrækning vil hjælpe dig til at bevare dit fokus og berolige nerverne. Det vil også forhindre et pinligt øjeblik, hvor du besvimer på scenen. Husk, at hvis du holder vejrtrækning rolig, vil det hjælpe betydeligt til at kontrollere nerverne.

Bryd gennem din præstationsangst, og hav det sjovt

Mor dig med det! Det kan være sjovt, hvis det får lov til at være det. Det tager bare et øjeblik, og det vil snart være overstået. I stedet for at gøre det til en enorm, forfærdelig ting i ens sind, så prøv at se på det som en mulighed for at udtrykke sig selv og vokse med oplevelsen. Prøv at tale om noget, folk nyder, eller udføre et stykke, der er elsket, hvis det handler om musik. Det vil gøre hele oplevelsen sjovere for den udøvende kunstner og gøre dem mere komfortable med at være på scenen i almindelighed.

Præstationsangst sker for alle, men med en vis planlægning og anvendelse af nogle eller alle disse tips, kan man komme igennem det med lethed. Forestillingen vil være overstået, før nogen ved af det!


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...