7 råd til mindre præstationsangst – yd bedre foran andre mennesker

Lider du af præstationsangst? I så fald har vi her samlet 7 gode råd, så du kan overkomme din præstationsangst og derved yde bedre ved fremlæggelser, præsentationer, eller når du måtte have behov for at stille dig op foran tilhørere.

7 råd til mindre præstationsangst – yd bedre foran andre mennesker

Når præstationsangst rammer

Det kan i mange situationer være yderst problematisk, at lide af præstationsangst. Derfor er det vigtigt, at du formår at få den mindsket eller helt kommer af med den.

Der er forksel på, hvornår præstationsangst rammer den enkelte, hvor det for nogle især er et problem, hvis andre observerer dem, mens de skal udføre en opgave eller handling. For andre er deres præstationsangst mere internaliseret og kan komme til udtryk, selv når de er alene, eller kun når særlige forhold gør sig gældende, f.eks. hvis en bestemt person har visse forventlinger til den præstation, man skal udføre.

Uanset hvordan ens præstationsangst kommer til udtryk, så er det fælles for dem alle, at de er hæmmende og i de værste tilfælde decideret lammende for den pågældende. Det er ingen tjent med, og det er vigtigt at arbejde hen imod en tilstand, hvor man ikke lider af præstationsangst, eller hvor den er mindsket til et tålelig niveau.

For at du, eller nogen du kender, kan begynde processen mod mindre præstationsangst, så har vi herunder samlet syv råd, der kan være en hjælp på vejen.

Mand uden præstationsangst

Prøv disse syv råd til mindre præstationsangst

  1. Øvelse gør mester. Hvis du øver din præsentation, eller hvad du måtte have din præstationsangst forbundet med, grundigt nok, så vil du til sidst have den så meget under huden, at det per automatik vil give dig noget at falde tilbage på – og derved øge din tryghed samt mindske præstationsangsten. Dette virker også på sigt, da succesoplevelser opbygger troen på en selv.
  2. Find et fokuspunkt i forbindelse med den handling, der fremkalder angsten. Ved at have et fokuspunkt, vil du ikke i samme grad være opmærksom på ”publikum” i forbindelse med din præstation. Denne metode kan mindske din præstationsangst, fordi du så vidt muligt ikke lader dit sind huske på, at der er andre, som måske bedømmer din præstation undervejs.
  3. Medbring en flaske vand til hvad end du skal deltage i. Det at have noget at drikke kan give dig muligheden for at have en sikkerhedsline, hvor du ved at tage en kort drikkepause kan genfinde roen og derved mindske din præstationsangst. Det virker både ved fremlæggelser, eksamen og lignende situationer, hvor præstationsangst let kan opstå.
  4. Hvis du øver noget før en given præstation, så kan det være en fordel at øve dig foran venner og bekendte, når først du er kommet i gang med processen. Derved lærer du at stå over for andre mennesker med din præstationsangst, uden at det er et "farligt" forum med ukendte personer. Er ens præstationsangst af meget slem karakter, kan man også øve foran et spejl i starten.
  5. For at kunne fuldføre en præstation uden problemer, så vil det være essentielt at have styr på vejrtrækningen. Hvis du trækker vejret meget hurtigt, eller på anden måde har en unaturlig vejrtrækning, så vil din præstationsangst lettere tage over -  en rolig og naturlig vejrtrækning kan derimod holde præstationsangst på afstand.
  6. Accepter, at du er nervøs, og at det er ganske naturligt. Verden bryder ikke sammen, fordi du er nervøs. Det er alle andre også i større eller mindre grad. Nervøsitet leder til præstationsangst, og når man først accepterer, at det er okay at være nervøs, så mindsker man automatisk sandsynligheden for præstationsangst, fordi følelsen af nervøsitet ikke længere opfattes som noget farligt og angstfremkaldende af sindet.
  7. Du fejler ikke som person, fordi at du laver en fejl eller et kiks i løbet af en præsentation. Faktisk laver alle fejl under præsentationer, og det vigtigste er, at du sørger for at komme på rette spor igen derefter. Hvis ikke, så vil de negative tanker være selvforstærkende i forhold til din præstationsangst.

Få hjælp mod præstationsangst

Få mere hjælp til at undgå Præstationsangst

Når du har læst disse 7 gode råd om, hvordan du kommer over din præstationsangst, så skal du være klar over, at ændringerne ikke sker i løbet af en dag. Ofte ligger der dybere ting bag præstationsangst, hvilket også er medvirkende til, at du skal se på det som en løbende proces.

Hvis du føler, at du har behov for ekstra hjælp eller støtte, for at overvinde din præstationsangst, så er en lydbog et både billigt og effektivt værktøj. Det kan sammenlignes med hele tiden at have en ven i nærheden - en ven, der ved lige præcis, hvordan man har det, og som kan tale ens sind til ro, når ens præstationsangst begynder at røre på sig.

Se mere om lydbøger mod præstationsangst.


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...