Behandling af angst – 6 gode råd til at mindske angst

Behandling af angst kan variere meget afhængigt af typen af angst, og i hvilken grad den forekommer. Særligt i svære tilfælde kan behandlingen være unik for den pågældende, men i langt de fleste tilfælde er der en række tiltag, som understøtter og letter processen, når man behandles for angst. Herunder beskriver vi metoder til behandling af angst, og giver 6 råd, der kan hjælpe med behandlingen.

Behandling af angst – 6 gode råd til at mindske angst

Ubehandlet angst

For folk der aldrig har prøvet det, kan det være svært at sætte sig ind i, at andre kan have brug for behandlig af angst, og at det ikke nødvendigvis bare lige er noget, man kommer igennem. Ikke desto mindre er det vigtigt for personen med angst at komme i behandlig på den ene eller anden måde.

Ubehandlet bliver angst som regel værre med tiden, og vil i sidste ende forhindre, at man overhovedet kan leve sit liv bare tilnærmelsesvis normalt. Fordi angst heller ikke er en fysisk skade eller sygdom, vil behandlingen ofte indebære terapi og ikke-medicinske forløb, selvom medicin sagtens kan være en del af behandlingen i et specifikt angst-tilfælde.

Herunder lister vi de mest almindelige former for behandling af angst, og giver et bud på styrker og svagheder ved dem.

Uden behandling af angst

Medicinsk behandling af angst

Normalt vil den medicinske behandling af angst bestå af antidepressive stoffer eller visse typer af præperater mod epillepsi. Der er også andre typer af stoffer, som kan benyttes, f.eks. mod hedeture eller rødmen (betablokkere, benzodiazepiner), men fælles for alle de nævnte typer af medicin er, at de ikke reélt er en behandling af angst, men udelukkende hjælper på symptomerne. De fjerner altså ikke angsten, men gør det lettere at leve med den, mens man gennemgår den egentlige behandling.

Kognitiv terapi

Kognitiv terapi er en form for psykoterapi, dvs. at man arbejder med den mentale velvære hos vedkommende med angst. Gennem kognitiv terapi arbejder man på at skabe nye kognitive koblinger og derved dæmpe eller helt fjerne angsten.

Det betyder, at terapeuten hjælper én med at ændre sine tankemønstre, så de automatiske reaktioner, der normalt er forbundet med angsten, i stedet får en anden fremtoning. For at gøre dette, klarlægger man først, hvad der specifikt udløser de negative følelser, hvorefter man arbejder målrettet på at erstatte dem med positive elementer i stedet.

For at teste, om terapien og de nye tankemønstre virker, bliver de afprøvet i praksis, uden at man bliver tvunget ud i al for svære situationer. De erfaringer, man gør sig, kan så drøftes senere hen, og med tiden vil de gradvise succesoplevelser hjælpe med at højne tankerne om en selv, hvilket igen gør det lettere at komme videre i angst-behandlingen.

Modsat medicin er kognitiv terapi en reél behandling af angst, og samtidig en af de mest veldokumenterede. Til gengæld er det en ret dyr fornøjelse at gå til terapeut, og der er endnu ikke mange, som er godt nok uddannede til at kunne anvende kognitiv terapi i behandlinger af angst-patienter.

Behandling af angst med hypnose

Hypnose virker på mange måder ligesom kognitiv terapi, og er en effektiv metode til behandling af angst, både for sig selv eller som supplement til terapi og medicin.

Hypnose er en form for psykoterapi, hvor man også arbejder med at ændre negative tankemønstre, men modstat kognitiv terapi fokuserer man på en mere direkte tilgang. Når man er afslappet som under hypnose, er det lettere at arbejde med sindet, og man kan tage det i sit eget tempo.

Det kan samtidig være en fordel at supplere hypnosen ved at følge et forløb til at overvinde sin angst, en såkaldt Angst Masterclass, der giver endnu flere redskaber til behandling af angst end hypnosen alene.

På samme måde som kognitiv terapi er hypnose decideret behandlig af angst, og ikke kun symptom-behandling. Hvis man f.eks. anvender en lydbog med hypnoterapi svarer det til altid at have en terapeut i nærheden, når man har brug for det. Det er på den måde mere fleksibelt end de andre metoder, og kan bruges både for sig selv eller suppleret med anden terapi eller medicin.

Med behandling af angst

6 råd til at understøtte behandling af angst

Disse råd kan bruges af alle, der har brug for det til deres behandling af angst. Hvis man anvender hypnose er de især gode at have i baghovedet, og kan hjælpe med at løsne grebet fra angsten.

  1. Husk, at udfordre din angst. Hvis du f.eks. er bange for at skulle lave en præsentation på arbejdet eller i skolen, så kan det hjælpe at tvinge sig selv til at tage konfrontationen bevidst, uden at det tager overhånd. Ved at fremprovokere en let grad af angst-situationen, vil man med tiden opdage at det egentlig ikke er så slemt som man selv gør det til. Dette er meget vigtigt, uanset hvilken metode til behandling af angst man benytter sig af, da man let ser sine fremskridt, og dermed får mod på at fortsætte.
  2. Gentag ofte, hvad du måtte være angst for. Til sidst vil man overkomme sin angst for den pågældende handling, da ens nye erfaring siger, at det ikke er farligt, trods alt. Hvis du f.eks. er angst for elevatorer, kan du "øve dig" ved kun at tage en tur på én etage, når du er i nærheden af en elevator.
  3. Sæt tid af til at bekymre dig. Typisk vil din angst give dig bekymringer og tanker, du ikke kan undgå eller slippe af med. Hvis det er tilfældet, så sæt gerne tid af til at bekymre dig. Det er både helt okay og naturligt at bekymre sig, også selvom man er under behandling for angst. Problemet opstår først, når det tager overhånd.
  4. Lad ikke din angst være i vejen for at du kan leve dit liv. Når alt kommer til alt, så kan man vælge at fokusere på angsten i ens liv som den altdominerende skygge, der konstant hersker, eller man kan vælge at se angst som en gene, man kan slippe af med gennem behandling.
  5. Når man er anstrengt, presset eller er ved at opleve et angst-anfald, da kan man med fordel rette sit fokus på vejrtrækningen. Faktisk er vejrtrækning en af nøglerne til behandling af angst, da f.eks. hyperaktiv vejrtrækning forøger et angst-anfald. Brug gerne vejrtrækningsøvelser i hverdagen som en måde at behandle dig selv for angst eller et forestående angst-anfald.
  6. Angst kan ofte handle om kontrol. Det kan være, man forsøger at få kontrol over en situation, der rent faktisk ikke kan kontrolleres. Et eksempel kan være fra trafikken, hvor man bruger sit horn til at skabe kontrol og deraf ro på sin angst. Som et led i behandling af angst er det vigtigt, at du formår at erkende, at man ikke kan kontrollere alt.

Benyt de gode råd til behandling af angst på egen hånd

Ved at tage ovenstående gode råd om behandling af angst til dig, er du godt på vej til at mindste din angst, så den ikke styrer dig, og så du selv får kontrollen tilbage.

Læs om vores produkt mod angst her, eller læs evt. vores temaserie om angst-behandling her for mere inspiration til behandling af angst.


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...