Angst for angst - Hjælp til at overvinde forventningsangst

Angst for angst (også kaldet forventningsangst) er både belastende at leve med og kan være en svær nød at knække på egen hånd. Derfor gennemgår vi her, hvad du kan gøre, hvis du lider af angst for angst, så du kan få livsglæden igen.

Angst for angst - Hjælp til at overvinde forventningsangst

Hvad er angst for angst?

Kort fortalt er forventningsangst, at man i frygten for at udvikle et angstanfald rent faktisk udvikler et. Det er derfor, angst for angst også kaldes forventningsangst, da angstanfaldet katalyseres af forventningen om, at man "måske lige om lidt får et angstanfald".

På sin vis kan det virke komisk, at man ubevidst reagerer med angst, når det i først omgang var dét, man gerne ville undgå, men angst for angst er ikke noget at grine ad, og for nogle kan det være særdeles svært at komme ud af den negative spiral, der holder én fast i forventningsangst.

Vi kender alle til følelsen af at have forventningsangst. Det er f.eks., hvad der sker, når man bliver nervøs inden en eksamen, da vi reagerer på den fremtidige situation, som vi ikke synes, er behagelig. De fleste af os er dog i stand til at holde de negative følelser i skak, så de ikke får overtaget, men når man lider af forventningsangst, er det ikke en mulighed.

For mange med diverse angst-typer, er det faktisk deres angst for angst, der er den værste. Bid lige mærke i dét: Det er ikke den ting eller situation, som de oprindeligt udviklede angst for, der er det værste for dem - det er derimod deres egen forventning om, at de skal til at opleve et angstanfald. Sagt med andre ord er underbevidstheden deres egen værste fjende.

Kvinde har overvundet angst for angst

Den gode nyhed - angst for angst kan dæmpes!

Som sagt er det underbevidstheden, der er problemet, når man lider af forventningsangst, men heldigvis kan man arbejde med sin underbevidsthed og derigennem dæmpe sin krops reaktion til forventningen om at få et angstanfald.

Lider man af angst for angst, har man med tiden oparbejdet en automatisk reaktion på forventningen om at få angst. Den automatiske reaktion er det første, man kan tage fat på, for ved at ændre dén vane er man allerede nået langt. Det er naturligvis lettere sagt end gjort, men når man arbejder på at minimere angstanfald, er det vigtigt at have et udgangspunkt, hvorfra man kan gå videre - det samme gør sig gældende, når det handler om forventningsangst.

Når man arbejder på at minimere forventningsangst, vil man forsøge et påvirke de underbevidste tankebaner på en måde, hvor den negative vane med et angstanfald til følge vil blive erstattet af en positiv og konstruktiv reaktion. Det gøres, fordi det er lettere at omdanne en vane, end det er at afskaffe den helt - det er naturligvis muligt, men hvorfor ikke indarbejde lidt mere positivitet i ens liv, når man nu alligevel skal af med sin forventningsangst?

Kvinde fri for forventningsangst

Hvordan ved jeg, om jeg har angst for angst?

Generaliseret angst og angst for angst er to af de mest almindelige angst-typer, og desværre bliver angst for angst ofte tolket som generaliseret angst. Det er der dog en naturlig forklaring på.

Hvis forventningsangst ikke behandles, ses det med tiden ofte, at angstanfaldende lettere aktiveres jo længere der går uden behandling, og på den måde kan ens angst for angst hurtigt blive en mere "generel" tilstand, hvor man faktisk er angst i større eller mindre grad det meste af tiden.

Det er dog en fejl at antage, at man derfor lider af generaliseret angst, for man er nødt til at se på den udslagsgivende faktor for angst-tilstanden. Angst for angst knytter sig konkret til den bestemte ting, man er bange for, selv hvis man oplever angsten det meste af tiden, hvorimod generaliseret angst er langt mere diffus og kan skyldes helt andre faktorer.

Du kender naturligvis dig selv bedst, så hvis du har mistanke om at en "generel angst" i virkeligheden kan være angst for angst, bør du tænke tilbage til de første gange, du oplevede angst-anfald. Var angsten dengang mindre konstant i dit liv, og var der som regel noget eller nogen, som lod til at udløse den angst? Hvis det er tilfældet, vil du sandsynligvis lide af forventningsangst og ikke generaliseret angst.

Morgenfrisk kvinde uden forventningsangst

Hvad gør jeg, hvis jeg lider af forventningsangst?

Vi har her samlet nogle gode råd mod forventningsangst, så det kan blive lettere at komme gennem hverdagen. De hjælper ikke med at fjerne angsten, men kan mindske den og give dig et pusterum, når du oplever angstanfaldet komme snigende.

  1. Rolig vejrtrækning
    Du kan stilne din forventningsangst ved at øve en rolig og kontrolleret vejrtrækning. Angst både bevirker og understøttes af en hurtig og overfladisk vejrtrækning, så forsøg at modvirke den ved at tvinge din vejrtrækning i ro. Øv hver dag, og gerne flere gange om dagen, så har du altid et redskab mod forventningsangst.
  2. Ankring mod angst for angst
    Ankring er en mental øvelse, hvor man genkalder en positiv følelse via en meget specifik fysisk stimuli. Det skal ikke være en stimuli, som man normalt vil opleve i løbet af dagen, men i stedet noget mere unikt, f.eks. at man med den ene hånd lige kniber stykket mellem ens tommel- og pegefinger på den anden hånd. Et anker sættes ved at gøre dette, hver gang man oplever en stærk positiv følelse. Kropen vil efterhånden forbinde den pågældende stimuli med noget meget positivt, og hvis man derefter gør det, når man er ved at få forventningsangst, vil man derved kunne give sig selv et skud positiv energi. Ankeret skal dog holdes ved lige!
  3. Omgå forventningsangst
    Når forventningsangst opstår, blokerer det for den "tænkende" del af din hjerne, og det kan være meget svært at genaktivere den. Når du oplever forventningsangst, kan det derfor hjælpe at stoppe op og fokusere intensivt på, hvad der sker uden om én selv. Hold fokus på en persons mimik eller bevægelser, på et insket der flyver rundt, hvadsomhelst der er med til at fjerne fokus fra dit indre. Efterhånden vil angstanfaldet gå i sig selv, da det ikke bliver "fodret" med negativ energi.

Kvinde lytter til hypnose mod forventningsangst

 

Professionel hjælp mod forventningsangst

Har man brug for professionel hjælp mod forventningsangst, skal man anvende terapi. Når vi skal foretage ændringer af vores vaner, er hypnoterapi det bedste på markedet, da det arbejder direkte med underbevidstheden, hvilket ikke er tilfældet med andre terapiformer. Forventningsangst kan med andre ord bekæmpes ved, gennem hypnoterapi, at ændre de vaner og tankemønstre, der er forbundet med angsten.

Lider du af forventningsangst, og vil du gerne gøre noget ved den? Giv dig selv den bedst tænkelige muligehed for at besejre din forventningsangst med vores effektive og gennemtestede program mod angst for angst.

Start kampen mod forventningsangst i dag og få livsglæden igen!


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...

Artikler om angst for angst