Assertion og assertiv kommunikation

Ofte gør det en stor forskel i ens hverdag, hvis man kender principperne for assertion, og har lært sig assertiv kommunikation. Hvis det ikke ligger naturligt, kan det dog være svært at blive mere assertiv.

Assertion og assertiv kommunikation

Hvad er assertion?

Assertion er en måde at opnå en større gennemslagskraft i ens kommunikation, så man lettere får sit budskab igennem, og samtidig bliver taget mere seriøst.

Vi ved alle godt instinktivt, hvad assertion er, for vi kender alle nogen, som naturligt er assertiv i sin udstrålig og kommunikation. Det er de folk, man altid lytter til, fordi de automatisk indgyder en form for respekt. De virker som folk, der er værd at lytte til, selv hvis man ikke er enige med dem.

Definitionen af assertion har ændret sig lidt gennem tiden, men betyder nu "Handlingen i at sige eller gøre noget kraftfuldt". Dermed ikke ment aggressivt, men med en iboende pondus og selvsikkerhed.

Folk med en høj grad af assertion accepterer og respekterer sig selv med de ønsker, følelser og behov, de nu har. Man tør give udtryk for sig selv, samtidig med at man også respekterer modparten. Dwermed kan man opnå en ligeværdig kommunikation og mindste risikoen for misforståelser eller f.eks. at en af parterne sætter sig uhensigtsmæssigt igennem.

Assertion hjælper mand til foredrag

For mange er assertion ikke naturlig

Mange vil gerne kunne udtrykke sig selv, uden f.eks. at føle sig som en mindreværdig del af kommunikationen, men hvis man ikke naturligt har en høj grad af assertion, kan det være svært, og vil ofte gøre en mere nervøs, hvis man forsøger - det føles ikke naturligt, og går ofte galt eller ender med at blive misforstået.

En lav grad af assertion kan bl.a. skyldes problemer med selvværd og selvtillid, hvor man grundlæggende ikke føler, at ens budskab er lige så vigtigt som andres, fordi man opfatter sig selv som mindre værd. Det kan bådeske bevidst eller ubevidst, men er ikke desto mindr et problem for den pågældende.

For andre er problemet måske mere at de mangler de sociale færdigheder, der gør det muligt at virke assertiv. De kan sagtens have den selvværd og selvtillid, der skal til, for at virke assertiv, men mangler træning og teknikker til at højne deres grad af assertion.

Uanset årsagen til at man har problemer med at sætte sig igennem, kan assertion læres, og med tiden vil det føles lige så naturligt som for folk, der er født assertive.

Hvad er fordelene ved bedre assertion?

Helt grundlæggende vil du blive bedre til at kommunikere, og folk vil tage dig mere seriøst. Samtidig kan bedre assertion have positiv indvirken på flere aspekter af livet, bl.a. på jobbet, i familien og i fritiden.

Assertion giver respekt og bifald fra tilhørende

Hvordan kan jeg blive mere assertiv?

En af de billigste og mest effektive løsninger, når det kommer til assertion, er hypnoterapi. Med hypnoterapi arbejder man med det underbevidste, som ofte ligger til grund for, at man har problemer med at virke assertiv. Med hypnosen bearbejder man selv aktivt sine handle- og tankemønstre i en positiv retning.

For at blive mere assertiv skal man arbejde med et specifikt program i en periode, indtil man er tilfreds med resultatet, men ofte vil man allerede efter få sessioner kunne mærke en ændrig til det bedre. På lydbog fungerer hypnose ekstra godt, da man kan anvende den lige når det passer ind, eller når man har ekstra meget brug en støtte.

Hvis du er interesseret i at blive mere assertiv, kan du læse mere om vores program om assertion og assertiv træning her.

For dem, som føler sig meget hårdt ramt af dårligt selvværd og lav selvtillid, kan hypnosen til bedre assertion med fordel suppleres med et program, der lærer en af tro mere på sig selv, og oparbejde en naturlig og sund følelse af at man er lige så meget værd som andre. Du kan læse mere om programmet her.

Husk, at der er tilfredshedsgarenti! Er du ikke er tilfreds, refunderer vi inden 14 dage.


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...

Artikler om assertion og assertiv kommunikation