Hvordan du kan reducere din angst for nåle

Mange mennesker frygter at aflægge et besøg på lægekontoret, især når de ved, at de kommer for at blive vaccineret. En stor del af befolkningen har en angst for nåle. Nogle personer er bange for smerte og andre for nålens størrelsen. Nogle mennesker er ikke helt sikre på, hvad det er, de er bange for, men tanken om nåle, der går gennem deres hud, sender kuldegysninger ned ad ryggen på dem. Hvad de fleste mennesker ikke ved er, at der ikke er noget at være bange for. I de fleste tilfælde er hele problemet mentalt. Heldigvis er der adskillige skridt, du kan tage, for at overvinde din angst for nåle.

Hvordan du kan reducere din angst for nåle

Tænk ikke på nålen - den er ikke vigtig!

Du skal ikke tænke på vaccineringen. Hvis du tænker for meget over det, vil du opbygge angst, der vil bidrage enormt til at gøre det mere ubehageligt. Det centrale her er ikke at gøre et stort ståhej ud af det. Du skal ikke dvæle på tanken om størrelsen og smerten, men i stedet antage, at det er en lille procedure, som du bare nødt til at gå igennem.

Lad dig distrahere, så du ikke tænker på nålen

Det bedste, du kan gøre, er at distrahere dig selv. Du kan ringe til dine venner og bede dem om at ledsage dig. Tal med dem og fortæl vittigheder med det formål at afholde dit sind fra at tænke på vaccinen. Derudover kan du træffe andre foranstaltninger, såsom at tænke på en begivenhed, der er på horisonten, eller endda nogen, du kan lide. Du kan endda bruge gadgets såsom en telefon til at surfe på nettet eller en iPod for at lytte til musik.

 Glad mand unden angst for nåle

Fortæl om din angst for nåle, hvis sygeplejesken ikke spørger

Informer de personer, der giver vaccinen, om, at du har en angst for nåle. Fortæl sygeplejersken, at du på trods af dette bare vil have, at vedkommende går til det. Jo hurtigere det sker, jo hurtigere er det overstået.

Kig væk, der er ikke nogen grund til at se på nålen

Du skal ikke se på, at nålen bliver sat i dig. At se på vil gøre processen ubehagelig. At fatte mod hjælper som regel rent psykologisk. Mind dig selv om, at processen er beregnet til at hjælpe og ikke skade dig.

Slap af, se væk og undgå at tænke på nålen. Alternativt kan du tælle ned fra eller op til 10. Omkring den tid, hvor du er færdig med at tælle, vil proceduren være gjort, og du vil frit kunne forlade stedet. Hvis der opstår ting såsom besvimelse, svimmelhed eller opkastning, skal du tale enten med en psykolog eller en vejleder. En ekspert vil i væsentlig grad hjælpe dig med din angst for nåle.

Læs mere her, for at lære hvordan du overvinder din angst for nåle.


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...