Præsentationsangst - Sådan takler du præsentationsangst

Langt de fleste af os kan have det vanskeligt med at skulle lave præsentationer, og vi bliver især nervøse lige inden, den begynder. For nogle er det så slemt, at de end ikke kan komme i gang pga. præsentationsangst. Vi gennemgår herunder, hvad man kan gøre ved sin angst for præsentationer.

Præsentationsangst - Sådan takler du præsentationsangst

Hvorfor rammer præsentationsangst lige mig?

Der kan være mange årsager til, at man har præsentationsangst, som er en af de mest udbredte fobier. For nogle bunder det i en grundlæggende usikkerhed i sociale sammenhænge, mens andre måske har haft dårlige oplevelser med at skulle præsentere noget for klassen, hvor responsen ikke har været konstruktiv.

Nogle af os bryder sig ikke bare ikke om at være i fokus, mens frygten for ikke at levere det bedste, man kan, også kan være en faktor for præsentationsangst. Man stiller sig trods alt i en situation, hvor man bliver "bedømt" af andre, og præsentationsangst kan derfor ses som et udtryk for at man føler sig sårbar.

Du kender dig selv bedst, og hvis du lider af præsentationsangst, ved du måske, hvad der er den udløsende faktor. Det er ikke strængt nødvendigt at vide nøjagtigt, hvorfor man har præsentationsangst, hvis man vil arbejde på at ændre det, men det er altid et godt udgangspunkt, hvis man har selvindsigt på sådanne områder. Derfor, hvis du ønsker at gøre noget ved din præsentationsangst, bør du i hvert fald skænke det en tanke.

Kvinde uden præsentationsangst

Gode råd mod præsentationsangst

Hvis du, ligesom mange af os andre, ønsker at forbedre din præsentationsangst, så giver vi dig herunder en række gode råd, der kan give dig en følelse af ro og selvsikkerhed, når du skal præsentere noget i fremtiden.

Naturlig kropsholdning

Hvis man ikke er afslappet, kan man hurtigt få en unaturlig kropsholdning, fordi bestemte muskelgrupper spændes, og man ikke trækker vejret ordenligt ned i maven. Det kan naturligvis lede til bl.a. spændingssmærter i nakke og skuldre, men hvad mange ikke ved er, at det faktisk også kan lede til bl.a. præsentationsangst.

Præsentationsangst kan som sagt beskrives som en reaktion på følelsen af sårbarhed, og når vi ikke er afslappede, reagerer kroppen som om der er fare på færde, altså at vi på en eller anden led er i en sårbar position. En forkert kropsholdning kan dermed være en selvforstærkende, negativ faktor, når man skal præsentere noget.

Hvis man øver sig på at have en naturlig kropsholdning og naturlige bevægelser, selv når man f.eks. er nervøs, så vil den negative effekt ikke finde sted. Samtidig vil de, der lytter til præsentationen, have indtrykket af en person, der er selvsikker, hvilket vil give dig mere selvsikkerhed i øjeblikket.

Som sociale væsner spejler vi os i hinanden. Dermed menes, at andres reaktion på og indtryk af os påvirker os ubevidst, og en reaktion fra publikum, der viser at du er selvsikker, vil derfor få dig til at føle dig mere selvsikker helt naturligt. Det vil gøre det lettere at holde den naturlige kropsholdning, og der sker en selvforstærkende positiv effekt i stedet for den negative.

Mand uden præsentationsangst

Vær forberedt

At være godt forberedt er altid en god idé, men mange forkuserer på at forberede de forkerte ting. Det vigtigste at tænke på, hvis man vil undgå eller minimere præsentationsangst, er hvad man selv synes er en god præsentation. Synes du, at en der læser op fra et ark eller dias-show virker engagerende og spændende at høre på? Nej, vel?

Selvom det kan være fristende at skrive alt ned, så man ikke glemmer noget, så har det en negativ effekt på lytterne, og i forlængelse også på dig.

Vil man undgå præsentationsangst er den bedste idé at øve sit materiale igennem, indtil man kan fremføre det, mens man lyder som som, man taler naturligt. Det vil få dig til at være mere rolig, og det vil falde bedre i jord hos tilhørende, som vil føle din præsentation mere autentisk.

Simulér kraftfuldt kropssprog

Det ligger lidt i forlængelse af det første råd, men vi kan påvirke vores krop til at reagere på en bestemt måde ved at "snyde" den. Eksempelvis kunne et naturligt kropssprog gøre én mere rolig, fordi kroppen forbinder det kropssprog med at være rolig, og på samme måde kan man gøre noget lignende i andre situationer.

Inden en præsentation er det normal at blive nervøs, og for nogle kan det være svært at holde det under kontrol. I de situationer kan det være en hjælp, hvis man indtager et såkaldt kraftfuldt kropssprog, fordi det bl.a. er sådan kroppen naturligt reagerer, hvis man udstråler en høj grad af selvsikkerhed.

Et kraftfuldt kropssprog er at gøre sin krop så stor som muligt bl.a. ved at stå med rank ryg, skyde brystet frem, have afstand mellem føderne og hænderne i siden. Grundlæggende indtager man en åben holdning, hvor "verden bare kan komme an".

Bare ved at stå på en bestemt måde i et par minutter inden en fremlæggelse kan man påvirke sine hormoner og minimere risikoen for præstentationsangst mens man er i gang.

Fremlæggelse uden præg af præsentationsangst

Hav viljen til at overvinde præsentationsangst

Ønsker og intentioner er udmærket, men hvis man for alvor skal ændre på sin præsentationsangst, så skal der være vilje bag. De ovenstående råd kan hjælpe, men der er mange andre råd og øvelser, man ligeledes bør anvende, og det er vigtigt at holde for øje, at tingene ikke sker af sig selv. For at overvinde sin præsentationsangst kræver det vedholdenhed, men har man den, kan det også sagtens lade sig gøre.

Hvis du ønsker en dybdegående gennemgang af metoder og teknikker til at overkomme præsentationsangsten, kan du læse mere om det omfattende program Præsentationsteknik, der både kan fås som dowlnoad og DVD.

Uanset, hvordan du vælger at takle din præsentationsangst, så håber vi, at det lykkes for dig. Held og lykke!


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...