Tema om angst - Del 3. Angst Mastering

I dag skal vi prøve at gennemgå forskellige former for hjælp, du kan bruge til at dæmpe og behandle angst. Du får et overblik over dine muligheder og en stærk guide til hvordan du kan gå i gang med din angst-behandling, som virker.

Hvad handler artikel-serien om?

I forrige dele af artikel-serien gennemgik vi, hvordan man bedre kunne forstå sin angst (læs Del 1. Forstå angsten her) ved at kende til de typer af angst tilstande der findes. I anden del lærte vi hvilke strategier eller vaner som er uproduktive for bedring af angst eller direkte angstskabende (læs Del 2. Dårlige strategier til at løse angst her).

Artiklen her vil gennemgå løsninger til angst, som er baseret på terapi, selvhjælp og alternative metoder som du selv kan gå i gang med. Vi på Mindly.dk tror på, at al forbedring af livet, kommer ud fra egne handlinger og eget arbejde med psyke, vaner og målsætninger. Der findes ikke mirakelkure til angstlidelser, ingen pille du lige kan spise og så er alt forandret.

Personlig forandring starter ved først at tage ansvar for egne resultater, for derefter at begynde at aktivt gøre noget for at ændre sin egen situation. Personligt ansvar og egen handling udelukker dog BESTEMT ikke at søge hjælp, viden, metoder og “best practices” til at skabe en forandring. Faktisk vil jeg mene at det i de fleste situationer er påkrævet.

Angst problemers opståen

Der kan være mange årsager til at angst opstår, men fælles for alle vedvarende angsttilstande (dvs. angst som du ikke kan slippe varigt af med) er, at med den viden og de evner/metoder du besider lige nu - kan du ikke løse det.

Det betyder ikke at der er noget galt med dig eller det du ved. Det betyder kun, at du har brug for noget ny viden og/eller en ny måde, at gøre brug af den. Ofte er det ganske lidt ekstra man har brug for at vide, og nogle få justeringer der skal til, førend at der pludselig sker massive resultater.

Det er givet, at der mangler noget, for hvis man havde al viden, kendte alle teknikkerne til at ændre noget og havde motivationen - så ville man bare gøre det. Kort og godt. Men der kan være en lille mangel på viden, en god teknik man ikke kender og måske usikkerhed om det kan lykkes, der holder en tilbage.

Angst kan løses og afhjælpes på mange måder. Her kommer et overblik over metoder som er effektive, enten alene eller i samspil med andre. Alle metoderne er rimeligt enkle at gå i gang med og de fleste også i et meget rimeligt prisniveau.

Redskaber til at dæmpe, fjerne og behandle angst

1. Ny viden

Jeg er af den opfattelse at vi får de resultater vi gør, ud fra to ting. Det første er den viden vi har, og den anden er de handlinger vi tager. Det er selvfølgelig lidt forsimplet, men modellen er nem at forstå og arbejde med, og ikke så langt fra virkeligheden, hvis man tænker efter.

Viden + Handling = Resultater

Hvis de resultater du får, ikke er dem du ønsker - f.eks. hvis du forsøger at slippe af med angst, men ikke ved hvad du skal gøre, og dermed fortsat oplever angst. Så får du reelt ikke det resultat du ønsker, nemlig at blive angst-fri.

Ved at få ny viden indenbords, lærer du dels dig selv og din angst bedre at kende, du kan lære nye teknikker og fremgangsmåder, du kan få nye måder at agere på - og du får dermed mulighed for at ændre på de resultater du får:

Ny viden + Nye handlinger = Nye resultater

Det er svært at blive god til noget, hvis man ikke har de rigtige forudsætninger. Men forudsætninger kan ændres, og det hele starter med at få noget ny viden som kan hjælpe en til at ændre sine handlinger. Eller bare at begynde at tage handling!

Ny viden er ikke nok i sig selv, men det er et udgangspunkt for at skabe nye resultater. Søg derfor ny viden om angst og ikke mindst ny viden om angst behandling.

 

2. Terapi

Der findes en del forskellige typer af terapi; f.eks.: kognitiv, adfærds- og psykoterapi. Alle sammen har mulighed for at hjælpe med angst og angst-tilstande. Ofte er terapi-formen en kombination af samtale, målsætning, øvelser og stigende udfordring og eksponering ifht. den form for angst man oplever.

Terapi er ofte virksomt, især når det kombineres med hjemmeøvelser og et grundigt arbejde udført af klienten selv - både hos terapeuten, men især også hjemme.

Terapi er godt at kombinere med flere af de andre teknikker beskrevet her, for at få hurtigere og mere varige resultater. Du kan ofte i øvrigt spare mange penge på, at gøre noget af arbejdet selv i stedet for at betale for 30 besøg á 800 kr hos en terapeut.

  

3. Hypnose og NLP

Hypnose er ofte en mere in-direkte måde at arbejde med problemstillinger som f.eks. angst på. I stedet for at eksponere sig selv fysisk overfor situationer der kan give angst, arbejder man ofte med det underbevidste og de mere indirekte tanker i stedet.

Med hypnose og NLP lærer du at enten håndtere angst-situationer eller helt at ændre din måde at tænke på ifht. de situationer som skaber angsten hos dig.

Hypnose og NLP er gode værktøjer, især hvis de bruges gentagne gange over en periode, til at ændre på tankemønstre og følelser omkring angstprovokerende situationer.

Udbyttet fra hypnose og NLP kommer ofte ret hurtigt, og kan yderligere forstærkes ved at kombinere med nogle af de andre nævnte løsninger, her i artiklen.

 

4. Medicin

Medicin har til tider sin berettigelse i angst behandling, primært til symptombehandling og til at evt. gøre opstarten på behandlingen lettere. Medicin viser typisk bedst resultater, når det kombineres med f.eks. terapi, for at arbejde med årsager til angsten og metoder til at slippe af med den, og ikke kun symptombehandling. Hvis din læge har ordineret medicin til dig, skal du tage din medicin i overensstemmelse med lægens anvisninger. Vi anbefaler IKKE at du medicinerer dig selv eller laver om på lægens anvisninger.

Hvis du får medicin for en angst-tilstand anbefaler vi at du går i dialog med din læge, om at få hjælp til at bearbejde angsten med supplerende hjælpemidler, som f.eks. terapi.

 

5. Mindfulness og åndedrætsøvelser

Mindfulness lærer dig, at være tilstede i nuet. Angst får os ofte til at forestille os alt muligt forfærdeligt der kan ske - dvs. vi kigger på en “mulig” fremtid, i stedet for at forholde os til hvad der sker, lige nu.

Ved hjælp af mindfulness kan du lære at bedre bare være tilstede, uden at tænke, dømme og forestille dig en masse ubehagelige situationer eller reaktioner.

Samtidigt lærer du at finde en større indre ro, som er et stærkt udgangspunkt for at behandle angst. Hvis du konstant oplever at være anspændt, usikker, nervøs og angst - er der brug for at nyt fundament til at bygge på: ro.

Åndedrætsøvelser

Åndedrætsøvelser er især effektive, til at dæmpe et angstanfald mens det er ved at bygge sig op eller når det har ramt med fuld styrke. Åndedrættet kan bruges til at få styr på et galopperende hjerte, “slå koldt vand i blodet” og få mere ilt til hjernen og hjælpe med at skylle adrenalinen ud af blodårerne igen.

Åndedrætsøvelser kan også bruges forebyggende, så man er mere afslappet generelt og dermed bedre forberedt på, at håndtere en situation, der kan sætte dig i alarmberedskab.

 

6. Selv-analyse og vaneændringer

Ved at lære at analysere dig selv, dine vaner, handlinger, tanker mv. gør du det langt nemmere at sætte ind, med alle de andre nævnte værktøjer i artiklen.

At kende sig selv og sine vaner er fundamentet for at kunne lave en forandring.

Udfordringen med vaner er, at vi ofte ikke er særligt bevidste om dem. Vi gør som vi altid har gjort, fordi det er det vores hjerne er vant til. Ved at analysere din egen sprogbrug, tanker, følelser og måder at agere på i forskellige situationer, får du al den data du har brug for, for at kunne begynde at sætte ind med terapi, NLP, vaneændringer, adfærdsterapi mv.

Selv-analyse er typisk første trin (som en del af din nye viden), som derefter kan bruges når vi arbejder med at ændre vores handlinger med terapeutiske redskaber.

 

7. Kost og Motion

Kost og motion har en kæmpe indflydelse på hvordan vores krop virker - men også hvordan vores sind og tanker virker. Måske kender du følelsen man kan få, når man har spist rigtig meget junk-food, drukket cola til og afsluttet med chips og slik. Ikke noget kønt syn eller en særligt god følelse, vel?

Faktisk påvirker kosten vores tanker og handlinger mere end man tror. Med få ændringer, kan du få din krop til at fungere bedre, give dig mere energi og overskud. Tilsammen giver de ting bedre grobund for en behandling af angst, fordi hele systemet simpelthen fungerer bedre.

Dårlig energi, oppustethed og ondt i maven styrker ikke ligefrem psykken. Hvorimod en velfungerende krop, hvor blodet er fyldt med de rigtige næringsstoffer, hjernen for den rette mængde ilt og kroppen bliver bevæget - der stimulerer vi faktisk kroppen til at hele og styrke sig selv. Og psykken følger med.

En ret interessant ting at vide er, at hvis en gruppe på 100 mennesker der lider af f.eks. depression begynder at dyrke motion, så vil 50 af dem indenfor relativt kort tid, slippe af med deres depression. Uden at gøre noget som helst andet. Uden medicin eller terapi.

Det garanterer selvfølgelig ikke at du er en af de 50, men chancen er værd at tage. Og der er ingen tvivl om at en sundere krop og sind er nemmere at bearbejde med de andre gode redskaber.

En bedre kost og mere motion af kroppen, kan også være med til at øge lykkefølelsen, selvtilfredsheden og dit eget daglige overskud. Det ekstra overskud kan bruges på at løfte dig selv og arbejde med din angst, som du før måske ikke kunne overskue.

 

Hvad så nu, angst?

Mange af de nævnte muligheder, for at ændre på din angst, har du sikkert ikke prøvet før - eller du har måske ikke fået dem forklaret på en måde, så de var nemme at gå til.

Men fælles for dem alle er, at de alle lægger op til at skabe enten ny viden eller nye handlinger (og dermed vaner) som igen kan give dig nogle nye resultater.

Alle metoderne beskrevet ovenfor kan afhjælpe angst, og i kombination bliver de meget stærke og effektive.

Nye handlinger og vaner giver dig resultater, og hjælper dig med at slippe ud af angstens greb. Prøv at gøre noget nyt i dag, og påbegynd din egen vej ud af angst.

Angst kan besejres, så gå bare i gang!

 

Tema om angst - andre artikler

 

Vil du have effektiv hjælp til at bearbejde angsten?

Angst Masterclass er et nyskabende system til at slippe fri af angst, udviklet af Mindly.dk. Programmet har været under udarbejdning i et par år, og er netop blevet åbnet for offentligheden.

Angst Masterclass er et online kursus, der lærer dig selv at tage kontrollen og få bugt med din angst. 

Ved hjælp af effektive teknikker og redskaber, lærer du selv at tage fat og skabe den forbedring du ønsker. Kurset er designet til at lære dig alle de effektive redskaber brugt i terapi, NLP, coaching mv. uden at give dig alt det overflødige teori snak. Kort sagt: effektiv hjælp, nu.

Hvad får du I Angst Masterclass?

Du får et online kursus, der giver en praktisk indsigt i brugen af følgende redskaber, til at forbedre din angst tilstand(e)

  • Kognitiv terapi
  • Adfærdsterapi
  • NLP
  • Coaching
  • Mindfulness, meditation og åndedrætsøvelser
  • Kost og motion
  • Visualisering
  • Lynhurtige angstdæmpende teknikker

Angst Masterclass er dybdegående og angriber angsten fra MANGE forskellige vinkler, så der er hjælp at hente uanset hvem du er, og hvordan du oplever angst.

Enkelt, effektivt OG nemt at gå til

Selvom programmet er stort og omfattende, er det meget simpelt bygget op og tager kun et lille skridt ad gangen. Det er opbygget, så du let kan følge med og allerede første dag kan mærke en stor forandring. Hele kurset er designet til at give dig resultater med de værktøjer du får og sørge for, at du reelt oplever en stærk forbedring og formindskning af din angsttilstand.

Alt unødigt materiale er skåret fra, så du kun skal gennemgå den viden, du har brug for. Du kan allerede fra starten af, gøre brug af materialet til at bekæmpe din angst.

Vi glæder os til at se dig på Angst Masterclass

Du kan læse mere om Angst Masterclass her

Skrevet af: Malte Lange, medstifter af Mindly.dk

 

 
 

Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...