Tema om rygestop - Del 1. Forstå hvorfor rygestop er svært - og hvordan du klarer det alligevel

Månedens tema på Mindly.dk. Lær om rygestop, få vilje og gå-på-mod til at tage tyren ved hornene, og bliv røgfri en gang for alle. Lær, hvordan du kommer i gang, og hvilke fælder du skal undgå.

Tema om rygestop - Del 1. Forstå hvorfor rygestop er svært - og hvordan du klarer det alligevel

Klik her, for at gå direkte til afsnittet om rygestop app og rygestop masterclass.

Denne artikel-serie kommer til at handle om, hvordan du forbereder dig på et rygestop, vælger en metode der virker for dig - og hvordan du undgår fælderne, som gør at så mange mennesker fejler med deres rygestop.

Det kommer ikke til at være “dunk oven i hovedet” eller en masse formaninger om sundhed, kræft og rygerlunger. Det har du sikkert hørt rigeligt om. I stedet vil vi fokusere på at forklare, hvad der gør, at så mange mennesker fejler med deres rygestop, hvad de gør forkert, og hvad du kan gøre for faktisk at lykkes (denne gang).

I dag kigger vi på, hvorfor det er så svært at stoppe for mange mennesker, og i de følgende artikler i serien vil vi kigge nærmere på rygestoppets faldgruber, og gode tips og tricks til at komme godt i gang, så man kan holde rygestoppet fremover.

Derfor er rygestoppet svært

Rygning er, som du sikkert har hørt før, noget der hænger ved pga. vanens magt. Hvis du har røget i 20–30 år, så har rygning været en del af stort set alt du har oplevet i livet. Før, under og efter mad, oplevelser, overraskelser, arbejde, fritid, rejser, tragedier, glæde og meget andet. Kort sagt, det er en følgesvend som du har haft hele livet, og som du har kunnet slappe af sammen med, nyde livet med, finde ro hos, som har dæmpet din stress, hjulpet med at tømme hovedet og givet hyggeligt samvær mv. Tror da fanden, at det er svært at lægge fra sig!

Vanens magt er ikke kun, at du plejer at tage din pakke op på en særlig måde, ruller cigaretten mellem fingrene, går et særligt sted hen og tænder cigaratten på en bestemt måde, suger det første sug ind osv. Det er en stærk vane i sig selv, men alle vanerne, som ligger rundt om, er mindst lige så stærke, og der er langt flere af dem.

At lægge cigaretten fra sig

Udover at lade være med at tænde cigaretten, så er der også alle vanerne om at tænke på den, glæde sig til det, købe en pakke, købe en lighter, hyggen mv. Hvis vi kun laver det om, at vi stopper med at tænde en cigaret, så efterlader vi et KÆMPE tomrum i vores liv, som normalt ville være udfyldt af cigaretten og alt det, der hører med.

Vores hjernebaner har måske i 20 år kørt efter det samme mønster omkring rygningen, og hvis vi bare efterlader et tomrum, så vil hjernen stadig gerne køre i de samme baner. Det forklarer, hvorfor mange mennesker sagtens kan stoppe med at ryge i nogle dage eller en uge, hvorefter de pludselig begynder igen, uden at tænke videre over det. Vanens magt er ikke blevet udfordret eller ændret, vi har bare skabt et tomrum. Og tomrum udfyldes som regel af det første, der kommer forbi.

Derfor er det ikke så svært at stoppe med at ryge, som du tror

Den helt store hemmelighed om rygestop er i virkeligheden, at vi er nødt til at ændre vores vaner helt. Ikke bare “fjerne” en vane. Hvis vi ikke erstatter eller laver om på, hvad vi plejer at gøre, så vender hjernen stort set i 100% af tilfældene tilbage til det, den kender. Deraf vanens magt.

Det er egentlig ret simpelt: Du skal have udskiftet rygevanen (og alt det, der hører med af forberedelse, tanker, følelser mv) med noget andet.

Her støder vi ind i første problem som mange oplever: Vægtforøgelsen. En nem og simpel måde at erstatte cigaretter, er ved f.eks. at spise slik hver eneste gang man havde tænkt sig at ryge tidligere.

Vanen er udskiftet, og cigaretten behøver ikke at blive røget, fordi man skaber en ny vane, som stort set fungerer på samme måde - vi glæder os til det, får måske et boost af lykkefølelse (sukker-rush) og får et øjeblik til at tænke på noget andet end vi plejer.

Sukker er som bekendt heller ikke sundt for dig, så i første omgang er det værd at tænke på - hvordan kan jeg ændre min rygevane? Hvad vil jeg gøre i stedet, hver gang jeg før røg en cigaret? Hvad vil støtte mig? Hvad ville glæde mig? Hvad kunne gøre livet sjovere, bedre og/eller sundere?

Rygestop2

Forberedelsen til rygestoppet

Så her står vi nu: Vi er ikke stoppet med at ryge endnu, men vi er begyndt at overveje, hvordan vi kan ændre på vores rygevane og udfordre de tankebaner, som pt. styrer vores rygetrang og rygevane. Prøv at tænke over dine rygevaner indtil den næste artikel kommer. Du behøver ikke lave noget om, bare prøv at lægge mærke til dine egne vaner:

  • Hvornår ryger jeg?
  • Hvor meget ryger jeg ?
  • Hvad er mit mønster for at ryge?
  • Hvornår er jeg allermest rygetrængende?
  • Hvilke cigaretter nyder jeg mest?
  • Hvad kunne jeg gøre i stedet for at ryge?

I næste artikel om rygestop

I næste artikel vil vi gå lidt dybere, og se på hvilke strategier for vaneændringer, eller mangel på samme, som ikke er ret effektive, og efterlader de fleste eks-rygere som rygere igen. Vi tager næste skridt i at overveje, om det er tid til et rygestop og forbereder os på det.

Del 2. Dårlige strategier til rygestop

 

Vil du have mere hjælp til rygestop?

Hvis du allerede nu vil begynde dit rygestop, tilbyder vi nogle forskellige programmer, som kan hjælpe dig på vej. Den nye, smarte app gør det muligt at afspille lydbøger fra Mindly.dk, når det passer dig, og med den effektive rygestop-hypnose på app har du altid støtte i nærheden, hvis rygetrangen melder sig. Du får reélt din egen personlige rygestop app, der gør din vej mod et røgfrit liv langt mere fleksibel.

App'en er naturligvis gratis, og kan hentes til både Apple og Android ved at klikke herunder:

Apple rygestop appAndroid rygestop app

Ønsker du et mere dybdegående forløb, så er Rygestop Masterclass noget for dig. Det er et nyskabende system til at stoppe med at ryge og fjerne din rygetrang, udviklet af Mindly.dk. 

Rygestop Masterclass er et online kursus og program, der lærer dig selv at tage kontrollen og få lagt cigaretterne på hylden, en gang for alle. 

  • Har du ofte tænkt på at droppe rygningen, men haft svært ved at få det gjort?
  • Har du før prøvet at stoppe, men er faldet i, og begyndt igen?
  • Har du brug for lidt ekstra støtte og vejledning?
  • Vil du gerne slippe for at være afhængig af cigaretterne, og spare op mod 13.000 kr om året?
  • Kunne du tænke dig løbende at få motivation, støtte og værktøjer til at holde dine rygetrang væk?

Rygestop Masterclass er et kursus, som henvender sig til dig, der vil stoppe med at ryge, én gang for alle, og som ønsker effektiv støtte til at gøre det. Det er et kursus, hvor du får alle redskaberne til at blive røgfri, og slipper for tilbagefald.

Hvad får du i Rygestop Masterclass? 

Rygestop Masterclass er dybdegående, og arbejder med rygetrang, og især rygevaner, fra MANGE forskellige vinkler. Dermed er der hjælp at hente, uanset hvem du er, hvor meget du ryger, og hvordan dine rygevaner er opbygget.

  • Du får en konkret handlingsplan til at blive røgfri, som du kan følge fra start til slut.
  • Du får samtidigt en perlerække af gode teknikker og værktøjer, for at hjælpe dig med at føle og tænke anderledes, når det kommer til cigaretter. 
  • Du får en praktisk og funktionel indsigt i, hvad du kan gøre for at hjælpe dig selv ud af rygetrangen, og alle vanerne, der hører med.

Vi tør godt love dig, at det bliver en spændende proces. Du lærer de mest effektive redskaber til at stoppe med at ryge, og det foregår i et enkelt og spændende format.

Til de første 50 tilmeldte medfølger der desuden lydbøgerne Fri for sukker og Rygestop hypnose, der begge kan afspilles i Mindly.dk's app. På den måde får du en effektiv rygestop app, som kan understøtte forløbet i det omfattende Rygestop Masterclass.

Vi glæder os til at se dig på Rygestop Masterclass

Du kan læse mere om Rygestop Masterclass her


 

Dette er 1. del af artikelserien om rygestop. Du kan læse de andre artikler her:



Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...