Tips om meditation

Meditation er en afslappende øvelse, der resulterer i rolige tanker og et centreret sind. Men det er en proces at forberede sig på at meditere, der kan gøre meditationsoplevelsen mere effektiv og behagelig. Her er nogle tips til meditationsforberedelse, der vil give dig mulighed for at meditere mere naturligt. Meditation er en proces, og bør ikke forhastes.

Tips om meditation

1. Spis ikke umiddelbart før meditationen

Det foreslås, at du ikke spiser et solidt måltid lige før, du begynder en meditationssession. Store mængder af mad kan efterlade dig med en følelse af mæthed og søvnighed, hvilket ikke er ideelt, når du skal meditere. Det er bedst at være komfortabel og lysvågen under meditationen, så det er bedst kun at spise let, til din session er overstået.

2. Tag et brusebad eller karbad først

Brusebade og karbade kan have en enorm effekt på hele meditationsprocessen, fordi de er en symbolsk rensningshandling, der er perfekt for meditation. Dette vil sikre, at du er afslappet og vågen, inden du begynder at meditere og også vil få dig til at føle dig ren og frisk. En positiv holdning kommer direkte fra, hvordan du har det, og ved at tage brusebad før din meditation, kan du være sikker på at føle dig renset.

3. Brug musik til at stimulere sindet

Meditation kan gøres på mange forskellige måder, men meditation med tilsætning af musik er meget beroligende og gør det lettere at koncentrere sig og centrere tankerne. Men du kan ikke bare bruge hvilken som helst form for musik til at forbedre din meditation. Meditationsmusik bekrives normalt som værende instrumental eller inspirerende, og den stimulerer hjerneaktivitet i højre side. Den højre side af hjernen er kontrolleret af rationel tænkning, der er ideel til meditation. Det er bedst at vælge meditationsmusik uden talte ord, da dette vil sikre, at dine tanker ikke vandrer eller tænker på teksterne.

4. Slap af før din meditation

Det er almindelig viden, at du ikke bare skal springe direkte tilbage til din travle tidsplan, når du er færdig med at meditere. Derimod anbefales det at tage et par minutter til at hvile dig, før du springer tilbage til resten af din dag. Derfor bør du ikke bare springe ind i en meditationssession, i stedet bør du slappe af før meditationen begynder og forsøge at få dit sind til at falde til ro, før du er helt afslappet. Du kan gøre dette ved at lytte til musik eller læse en bog. Du skal blot forsøge at få dig selv i meditationshumør, inden du begynder at meditere.

 


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...