Vinterdepression

Vinterdepression rammer mange i de mørke vintermåneder. Her gennemgår vi, hvad der forårsager vinterdepression, og fortæller hvordan man kan mindske effekten af sin vinterdepression, hvis man er ramt.

Vinterdepression

Hvad er vinterdepression?

Vinterdepression er en årstidsbestemt lidelse, og skal ikke forveksles med "almindelig" depression. Vinterdepression skyldes nemlig helt andre faktorer, og forsvinder af sig selv, når vintertiden går på hæld.

Vinterdepression starter oftest i de sene efterårsmåneder, hvor det er begyndt at blive koldere og mørkere. Der er ikke komplet klarhed over årsagerne til vinterdepression, men det lader til, at både den lavere temperatur og den mindre mængde lys i dagtimerne er centrale faktorer i udviklingen af den depressive tilstand.

Hvis man er ramt af vinterdepression, vil man føle sig mere trist og modløs, end man normalt ville gøre. Man vil mangle energi og ofte føle, at man ikke har fået nok søvn, selvom man ofte vil sove ere end ellers. Ens appetit vil også øges, og man vil have en større lyst til at spise ting med et højt indhold af kulhydrater. Det ses også tit, at vinterdepression har en negativ indvirkning på ens lyst til sex og til at være social.

Vinterdepression gør dig ensom

Hvem får vinterdepression?

I Danmark vil omkring 5% af befolkningen opleve tilbagevendende vinterdepression, når efteråret slår ind. Af disse er 75% kvinder, dermed har dobbelt så stor risiko for at udvikle vinterdepression. Det vides ikke med sikkerhed, hvorfor mænd er bedre rustede mod vinterdepression, men det antages at forskelle i udviklingen af kønnene i menneskehedens begyndelse spiller en rolle.

For en mand i stenalderen har den primære beskæftigelse været at jage, så man kunne brødføde sin klan. At have vinterdepression i den situation vil give den pågældende meget dårligere forudsætninger for at overleve, og de mænd, hvis gener gjorde dem predisponerede mod vinterdepression vil derfor i langt mindre grad kunne videregive de specifikke gener, f.eks. fordi de ville have en lavere status i gruppen, og derfor ikke var attraktive for kvinderne, eller fordi de simpelthen døde.

Kvinderne har modsat ikke været meget dårligere stillet, hvis de havde vinterdepression, for deres overlevelse afhang ikke af status og evner til jagt, som det var tilfældet for mændene. Der har dermed ikke været nogen naturlig selektion, som med tiden har minimeret risikoen for vinterdepression blandt kvinder.

Pige med vinterdepression

Ens geografiske placering har også indflydelse på, om man udvikler vinterdepression. Omkring ækvator er vinterdepression et ukendt fænomen, men i Alaska får op mod 10% af befolkningen vinterdepression hvert år. Det understøtter yderligere teorien om, at kulde og mangel på lys er den primæse årsag til vinterdepression, selvom dette endnu ikke er undersøgt i dybden.

Ofte vil man være nogle år om at indse, at man har vinterdepression, og det er først, når man opdager, at tilstanden er tilbagevendende, at man kan være sikker på, hvad det er. Symptomerne kan trods alt også skyldes andre faktorer, så hvis man er i tvivl, bør man kontakte sin læge.

Hvordan behandles vinterdepression?

Hvis man får vinterdepression, er der nogle forskellige tiltag, man kan benytte sig af, for at hjælpe på situationen. Disse beskriver vi herunder.

Medicin mod vinterdepression

Temperaturen og den mindre mængde lys ændrer de kemiske forhold i hjernen, hvilket kan være årsagen til, at man udvikler vinterdepression. Medicin kan midlertidigt ændre forholdet mellem de forskellige stoffer i hvernen, og er derfor en mulighed, man kan benytte sig af.

Til gengæld er der bivirkninger ved medicinen, bl.a. mangel på energi, tør mund og tandskader, kvalme, svimmelhed, sænket stofskifte og øget vægt. Medicin mod vinterdepression bør derfor kun benyttes i de værste tilfælde, og skal ikke være den "første og bedste" løsning. Egentlig er det heller ikke en løsning, men kun symptombehandling.

Lys kan virke mod vinterdepression

Lysterapi mod vinterdepression

Lysterapi lader til at have en gavnlig effekt på vinterdepression, og har til formål at gendanne de normale kemiske niveauer i hjernen vha. en lampe, der simulerer naturlligt lys.

Denne lampe skal man anvende hver dag i en halv til en hel time for at få en effekt. Den indledende behandling varer i 14 dagen, hvor man vil begynde at mærke en forandring. Hvis ikke man mærker en forbedring inden for de første 14 dage, vil behandlingen efterfølgende ikke have nogen effekt, og man må finde et alternativ.

Hypnoterapi mod vinterdepression

En anden effektiv måde at mindske sin vinterdepression er hypnoterapi. Hvor almindelig samtaleterapi ikke har vist sig at have nogen særlig effekt, er hypnose derimod en god løsning, da man arbejder med underbevidstheden, og derigennem har mulighed for at arbejde meget mere direkte med problemet.

Med hypnose kan man f.eks. selv "lære sin hjerne" at ændre tankerne fra negative til positive. På den måde kan man komme vinterdepression til livs og skabe en selvforstærkende effekt, der gør det lettere at komme gennem den kolde og mørke vinter.

Prøv hypnose mod vinterdepression her. Der er 100% garanti for pengene tilbage, his du ikke er tilfreds.


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...