Hjælp til at sove - 10 Gode råd mod Søvnløshed og søvnproblemer

Hvis du har problemer med at falde i søvn, lider af søvnløshed eller generelt har søvnproblemer, så skal du læse med her. Vi gennemgår 10 gode råd, der kan være en hjælp til at sove bedre og hurtigere, vel at mærke uden nogen brug af piller eller lignende.

Hjælp til at sove - 10 Gode råd mod Søvnløshed og søvnproblemer

Vores første 5 tips til at undgå søvnproblemer

  1. Undgå en ”morfar” på sofaen i løbet af dagen. Du kan få problemer med at falde i søvn om aftenen, hvis du i løbet af dagen har sovet længere end 20 minutter, undgå dette og undgå søvnløshed samt søvnproblemer.
  2. Hold dig til din dagsrytme. Hvis du følger en bestemt dagsrytme, hvor du går i seng og står op samme tid hver dag, vil din krop automatisk vænne sig til denne rytme. Derfor vil du også komme udover dit problem med søvnløshed såvel som søvnproblemer.
  3. Brug din krop! Hvis du bruger din krop i løbet af dagen, dyrker motion eller går en lang tur, så vil du opleve at din krop er bedre indstillet på at sove, når du går i seng – dette vil helt klart minimere dine søvnproblemer.
  4. At gå i bad inden man går i seng føles nogle gange forfriskende, men i virkeligheden kan det hjælpe dig med at falde i søvn. Hvis man tager et varmt bad inden man går i seng, da vil musklerne i kroppen være mere afslappede hvilket hjælper på søvnproblemer og søvnløshed.
  5. Undgå at spise inden du går i seng. Hvis du har spist helt op til 2 timer inden du går i seng, så vil fordøjelsen arbejde intenst mens du ligger i sengen, hvilket kan være medførende til søvnproblemer.

Hjælp til at sove træt mand

 

De sidste 5 tips mod søvnproblemer

  1. Læs i en bog inden du falder i søvn. Selvom det kan lyde mærkværdigt, så kan det at læse en bog være med til at kurere søvnløshed, da du ofte vil leve dig ind i bogen, samt fantasere om handlingen mens du prøver at falde i søvn.
  2. Sørg for at dit soveværelse er køligt. Hvis temperaturen i soveværelset er for høj kan det være en evig kilde til søvnløshed.
  3. Undgå koffein sidst på dagen. Hvis du drikker for meget kaffe eller energidrik kan det have den sideeffekt, at du ikke vil kunne sove om aftenen, hvilket er en væsentligt årsag til søvnproblemer samt søvnløshed.
  4. Du skal undgå alkohol inden sengetid, selvom det måske kan være behjælpeligt i øjeblikket med at falde i søvn, så kan det hurtigt udvikle sig til en dårlig vane og en usund kur mod søvnløshed såvel som søvnproblemer.
  5. Sluk radio og tv i soveværelset inden du ligger dig til at sove. Det kan ofte være en god vej ud af søvnproblemer, hvis man har stilhed omkring sig – det giver ganske enkelt mere ro til sindet som bevirker at søvnproblemer forsvinder.

Slip for søvnløshed og få ro i sindet

Hvis du følger ovenstående råd, så vil du sandsynligvis have langt større chance for at falde i søvn om aftenen. Det kan være små ting, som gør at man lider af søvnproblemer, men samtidig kan det også være disse små ændringer, som gør at man kommer ud af sin søvnløshed igen. Hvis du ønsker bedre kontrol over din nattesøvn kan du se nærmere på denne behandling af søvnløshed med hypnose, som gør du ikke længere skal have problemer med at sove om natten – en naturlig løsning mod søvnløshed.


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...