Er du genert? 5 gode råd til at blive mindre genert og mere udadvendt

Hvis du er genert, giver i dig her 5 gode råd mod din generthed. Vi beskriver også overordnet, hvad generthed er, og hvad du efterfølgende kan gøre for at arbejde videre, så du i sidste ende vil blive mindre genert.

Er du genert? 5 gode råd til at blive mindre genert og mere udadvendt

Når man er genert, kan det hurtigt blive en hæmsko i ens hverdag. Man trækker sig fra muligheder, der ellers ville have været interessante, og ofte vil man også opleve at have en underudviklet evne til at fungere i sociale sammenhænge, fordi den evne ikke er blevet trænet i tilstrækkelig grad.

En genert person er godt klar over deres generthed, og hvis det påtales af andre, kan mange blive endnu mere genert i den pågældende situation. På den måde kan generthed beskrives som en selvforstærkende negativ faktor, hvor sociale situationer vil efterlade en med en dårlig følelse, fordi man var genert.

Den følelse vil kroppen huske næste gang, man er i en lignende situation, hvor "frygten" for at blive genert sandsynligvis vil betyde, at man bliver genert igen. Det er så at sige blevet en vane for kroppen, at den skal være genert, men vaner kan heldigvis ændres. Herunder giver vi dig 5 gode råd mod generthed og slutter af med at beskrive, hvordan du arbejder videre  for at bryde vanen med at være genert.

Brug vores råd mod generthed

Gode råd imod generthed - hvis du vil slippe for din generthed og blive mere udadvendt

Fremprovoker din generthed

En mulighed for at slippe af med generthed er ved at fremprovokere den. Ja, det lyder lidt underligt, men hvis man sørger for at opsøge situationer, hvor ens generthed kun opstår i mild grad, vil man stadig have forholdsvis let ved at kontrollere situationen og sig selv, således at man ikke får en følelse af ubehag og nederlag.
 
Selvom du måske er lidt genert i situationen, vil kroppen efterhånden lære, at der ikke er noget "farligt" ved den pågældende situation, og dermed vil den automatiske reaktion om at blive genert også forsvinde lige så stille, fordi man bliver mere tryg i de tilfælde, hvor man før ville have været genert.

Undersøg roden til din generthed

Prøv at undersøge hvad det er, der gør, at du er genert. Måske er det fordi, du ikke er tilfreds med dit udseende, måske er det en generel følelse af mindreværd, eller måske har du aldrig lært at omgås andre socialt. Det er i hvert fald vigtigt, at du finder den grundlægende årsag til, at du er genert, hvis det er muligt, for når man skal ændre et træk elleer en vane hos sig selv, vil det altid være lettere, hvis man kender grundlaget for det pågældende forhold, man arbejder med.
 
Det samme gør sig gældende, når man er genert, og hvis ens generthed f.eks. skyldes mindreværd, vil det være en god idé at inddrage øvelser og teknikker, som forbedrer ens selvfølelse. På den måde kan man bearbejde genertheden fra to vinkler i stedet for kun den ene og direkte.

Undlad at give din generthed mere energi

Hvis man i hverdagen bruger meget energi på at tænke på, at man er genert, så vil det være en selvforstærkende profeti. Jo mere du tænker på, at du ikke må være genert, desto større er sandsynligheden for, at du bliver det.

I den udstrækning det er muligt, er det en god idé at forsøge at "glemme", at man er genert og i stedet give andre tanker mere af den mentale energi, der normalt giver genertheden et solidt fundament. Det er naturligvis ikke altid noget, man bare lige gør, men med øvelse vil det med tiden have en gavnlig effekt.

Giv ikke din generthed energi

Træn udadvendthed og bliv mindre genert

Uadvendthed er gift for generthed. Hvis man gerne vil være mere udadvendt, skal man som udgangspunkt øve sig i at give slip og tro på sig selv. Det er naturligvis lettere sagt end gjort, men det handler udelukkende om, at man gør en indsats, også selvom det kan virke skræmmende at begive sig ud i et nyt projekt.

Start gerne i det små, så det ikke virker uoverkommeligt, og arbejd dig stille og roligt op til at kunne være afslappe, når du fører en samtale med andre.

Hav fokus på din krop, når du bliver genert

Det kan også være, at du skal øve dig på at ændre din kropsholdning og dit kropssprog, da kroppen og psyken har gensidig indvirkning på hinanden. Hvis du er genert, vil det sandsynligvis kunne ses på din måde at stå og bevæge dig på, men øver man sig i at stå med en rank holdning, så man får en selvsikker fremtoning, så vil de personer, der er omkring en også opfatte en sådan.

En stor del af vores mening om os selv stammer fra de signaler, vi modtager fra andre, så hvis man giver udtryk for at være selvsikker, vil de signaler, man modtager, også være derefter. Det betyder at andres positive indtryk naturligt vil give en mere positiv opfattelse af en selv, og er man genert, vil det give mere selvsikkerhed i situationen, så genertheden dæmpes - alt sammen bare ved at lade som om, man ikke reélt er genert.

Træn foran spejlet, indtil du synes, at du fremstår selvsikker, både kropsholdning, bevægelser og ansigtsmimik. Det er f.eks. også en god idé at øve sig i at smile roligt og indbydende, uden at det virker for falsk og påtaget.

Aldrig mere genert med effektiv lydbog

Hvordan du arbejder videre med din generthed

Hvis du føler, at ovenstående råd er lidt svære at komme i gang med, eller hvis du bare vil have noget mere støtte mod din generthed, så har vi en mulighed til dig. Vi tilbyder en lydbog, der er designet til at hjælpe folk med at dæmpe deres generthed vha. hypnoterapi.

Når man bliver genert, er det grundlæggende en uhensigtsmæssig reaktion i ens tankemønstre, men de mønstre kan ændres. Hypnoterapi virker ved, at man er i en afslappet tilstand, hvor det er lettere at arbejde med underbevidstheden, der styrer de automatiske tanker.

Lydbogen leder en gennem nogle mentale øvelser, der dæmper ens generthed, og fungerer som en slags hjælp til selvhjælp, da men selv aktivt arbejder på at ændre de gamle mønstre, hvor man er genert, til nogle nye og mere hensigtsmæssige, hvor man vil opleve en følelse af at være rolig og selvsikker i stedet.

Der er 14 dages fuld tilfredshedsgarenti, så hvis du er i tvivl om, hvorvidt lydbogen er noget for dig, kan du prøve den i en periode, og hvis du ikke er tilfreds, kan den leveres tilbage.

Prøv vores effektive lydbog og gør noget ved din generthed i dag - livet er for kort til at gå og være genert.


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...