Hvordan du tænker mere positivt

Positiv tænkning er blevet et koncept, man opmuntrer til i mange kredse. Positive tænkere er kendt for at have gode mestringsstrategier, større immunitet og en mindre chance for at få hjertekarsygdomme. At have et optimistisk syn på tingene er bedre end hele tiden at have negative tanker. Det har betydelige fordele for dit generelle velbefindende.

Hvordan du tænker mere positivt

Hvordan du tænker mere positivt

Identificér de negative tanker, og skift dem ud med positive tanker

Den bedste strategi, du kan bruge til at sikre positiv tænkning, er at lære at identificere negative tanker. Erstat disse tanker med andre, der er mere positive. Processen kan ikke gøres fra den ene dag til den anden. Det tager tid, men bagefter vil du indse, at du helt naturligt vil begynde at tænke mere positivt. Der er flere nyttige tips, der kan bruges til hjælp i dette.

Undgå negativ selv-snak - det hæmmer de positive tanker

Det første brugbare tip, der er gearet til at hjælpe dig til at tænke positivt, er at undgå negativ selv-snak. Hvad du mentalt fortæller dig selv, betyder noget. Selv-snak refererer dybest set til den indre stemme i dit sind, der konstant analyserer din præstation og hvordan du interagerer med verden omkring dig.

Negativ selv-snak vil påvirke dit selvværd. Din selv-snak bør ikke fokusere på negative tanker. Hver gang du begynder at tænke tanker, der er kritiske, hold så en pause og vurder, hvad du tænker. Start med at lægge mærke til dine tankemønstre, før du fokuserer på at omdanne dem til nogen, der er mere positive. Det øjeblik du opdager, at du er i gang med en tanke, der er negativ, skal du mentalt fortælle dig selv, at du skal holde op.

Brug humor til at tænke mere positivt

Humor er altid en god foranstaltning at tage i et forsøg på at tænke positivt. Du kan ikke være positiv, hvis du har meget lidt humor. Udfordringer er en del af livet, men du skal stadig grine og fremme humor. Det behøver ikke at være overdrevet, bare det at genkende humoren i en situation kan hjælpe med at lindre din stress og dermed lette den måde, du ser på tingene.

At dyrke optimisme bør ske løbende. Du skal lære at tænke mere positivt. Hvis du gør det oftere, vil det føre til, at det bliver stærkere. Optimister har en forklarende stil, der er positiv.

Bliv ved at arbejde på det. Nogle mennesker er naturligt fødte optimister, men det kan stadig kræve en indsats for at omsætte det i praksis, især i situationer, der er udfordrende. Bliv ved med at tænke positivt over en lang periode, uanset hvad der sker. Hvis du får negative tanker, kan du bruge de tips, der er diskuteret ovenfor, til at håndtere dem.

Det er godt at henvende sig til venner og familie i dine bestræbelser på at tænke positivt. Hvis du får negative tanker, skal du ikke tøve med at kommunikere med dem. De er i en god position til at tilbyde dig positiv feedback og opmuntring. 


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...