Mobilafhængighed - Sådan skader mobilafhængighed

Mobilafhængighed er et stigende problem i et samfund, hvor mobiltelefoner er blevet en så integreret del af vores hverdag, at vi ikke kan forestille os livet uden den. Herunder gennemgår vi, hvordan mobilafhængighed skader den enkelte, og hvad du kan gøre, hvis du selv er mobilafhængig.

Mobilafhængighed - Sådan skader mobilafhængighed

Hvad er mobilafhængighed?

Med mobilafhængighed mener vi ikke bare, at man er glad for sin mobil. Mobilafhængighed er, når man er så knyttet til den, at den tager tid fra ting, der burde være vigtigere og normalt ville være det.

Mange med mobilafhængighed føler sig nøgne eller handikappede, hvis de ikke har deres telefon i nærheden, eller hvis den er gået i stykker. Ofte vil mobilen også være den primære kilde til både information og social interaktion gennem det meste af dagen.

I gennemsnit tjekker man sin mobil 47 gange om dagen, og det tal stiger voldsomt, hvis man er ung. Mange unge lider af mobilafhængighed, og hele 82 gange vil man i gennemsnit tjekke den, hvis man er mellem 18-24 år. For teenagere er det endnu højere, og som regel vil der ikke være nogen reél grund til at man lige skal tjekke, om der nu er nogen, der har skrevet en sms til en, posted noget, sendt en E-mail, men man har følelsen af, at det er vigtigt at være sikker på, at man ikke har misset noget. Det kunne jo være, ikke? Desværre er den tendens med til at forstærke den enkeltes mobilafhængighed, uden at vedkommende selv er klar over det.

Vi er sociale væsner, og vi har brug for social kontakt med andre mennesker. Mange med mobilafhængighed føler, at de er sociale, når de bruger deres telefon til at skrive eller poste ting, men i virkeligheden er det den sociale kontakts udgave af tomme kalorier. Man får en en flygtig glæde, men den er hurtigt væk, og man får med tiden brug for hyppigere "fiks".

Mobilafhængighed overtager vores udsyn

Faresigneler ved mobilafhængighed

Mobilafhængighed leder en del negative følger med sig, og ofte er man ikke selv bevidst om dem. For at kunne indse, om man har et problem med mobilafhængighed, er det derfor vigtigt først at være bekendt med faresignalerne. Derfor vil vi her kort gennemgå de hyppigste.

Som beskrevet ovenfor betyder mobilafhængighed ofte, at telefonen prioriteres over andre ting, der burde være vigtigere. Det kan bl.a. betyde, at den skal med ved middagsbordet, så man hele tiden lige kan se, om der nu er nogen, der skriver. Selv hvis man har den på lydløs i lommen, bliver den et forstyrrende element, hvis den vibrerer, og det forringer den sociale kontakt, der bør være, når man spiser aftensmad.

Hvis man er mobilafhænigig vil man også tit bruge meget tid på sin telefon, selv hvis man er i selskab med andre. Man ofrer på den måde de virkelige relationer til fordel for de digitale, som man endda får mindre ud af.

Flere med mobilafhængighed fortæller også, at de tager sig selv i at tjekke mobilen, selv når de er ved at putte deres børn eller "hygger" sig med familien en weekendaften. Sågar kan det være, at man er ved at køre bil, men alligevel lige skal se, om der nu er sket noget spændende de sidste 20 minutter. Det er decideret farligt at fjerne fokus, når man kører bil, og hvis man kan nikke genkendende til nogle af de ovenstående ting, er der en god sandsynlighed for, at man lider af mobilafhængighed eller er ved at udvikle det.

Faresignaler ved mobilafhængighed

Særligt børn og unge tager skade af mobilafhængighed

Følgerne ved mobilafhængighed er de samme for alle, men for børn og unge ses de ofte i en stærkere grad. Det skyldes bl.a. at man som barn og ung stadig er ved at udvikle sig mentalt, og påvirkniger i den alder vil derfor have større indflydelse.

Efter mobiltelefonens indtog, og særligt efter at smartphones er blevet normen, har mange unge udviklet mobilafhængighed. Samtidig er der en udpræget modvilje blande de fleste unge, hvis man forsøger at få dem til at bruge mindre tid på mobilen. Det er dog for deres eget bedste, da mobilafhængighed hos unge som regel betyder fælgende:

  • Nedsat koncentrationsevne
  • Nedsatte motoriske evner
  • Nedsatte sociale færdigheder
  • Øget grad af stress
  • Større risiko for at udvikle depressive tendenser
  • Nedsat følelse af selvværd

Der er der naturligvis ingen, der ønsker for deres børn, og ingen der ønsker for sig selv, men alligevel kan mobilafhængighed være svært at gøre noget ved, for det første fordi afhængigheden sker gradvis over tid, og for det andet fordi det efterhånden bliver så indgroet en vane, at et føles som en naturlig del af en selv.

For mange unge bliver mobilafhængighed også en selvforstærkende effekt, hvor vennekredsen fastholder hinanden i vanen med at kommunikere gennem telefonen på den ene eller anden måde. Hvis ens venner lider af mobilafhængighed, øges risikoen derfor også for, at man selv bliver det.

Man kan dog godt behandle mobilafhængighed, bl.a. ved lette terapeutiske processer og ved at følge en række gode råd.

Unge har stor risiko for mobilafhængighed

Gode råd mod mobilafhængighed

Her lister vi en række gode råd mod mobilafhængighed, så man gradvist kan ændre sin vane og få et sundere forhold til sin telefon.

  1. Hav ikke mobilen med i soveværelset - det understøtter mobilafhængighed. Hvis du bruger den som alarm, så køb et vækkeur i stedet. Når du skal sove, skal du ikke kunne forstyrres af ligegyldige ting på telefonen, og du skal ikke lige kunne bruge fem minutter på den, hvis du ikke falder i søvn med det samme. For en med mobilafhængighed kan det være svært, men du skal sgu!
  2. Hav fokus på det du laver, når du gør det. Lider man af mobilafhængighed, vil man ofte bruge sin telefon, mens man er i gang med andre ting, men det er ikke klogt. Hvis du ser en film, så se filmen. Hvis du er på sociale medier, så gør det, du skal på dem, og sluk så for dem. De holder dig nemt fast i mobilafhængighed, men de skal ikke kunne stjæle din opmærksomhed, når du laver andre ting.
  3. Slå push-meddelelser fra. Push-meddelelser er en af de ting, der virkelig er med til at understøtte mobilafhængighed, fordi de hele tiden kan poppe op og "kræve" din opmærksomhed. Slå dem fra, og kig kun på din telefon, når det er nødvendigt.
  4. Hold mobilen væk fra middagsbordet og sociale sammenhænge. Mobilafhængighed fodres af den konstante trang til at tjekke mobilen. Når du spiser med familien, så lad den ligge i et andet rum, gerne på lydløs. Det samme gælder, hvis du f.eks. er på besøg hos andre.
  5. Giv mobilen en specifik plads i hjemmet, f.eks. entréen så du ikke glemmer den om morgenen. De andre rum skal være mobilfri, for det er ikke nødvendigt hele tiden at have den med sig.

Drop din mobilafhængighed og lev livet i nuet

Ekstra hjælp mod mobilafhængighed

Ovenstående råd kan være en hjælp, men hvad du reélt skal gøre, når du vil overvinde din mobilafhængighed, er at ændre dine vaner, og det kan være svært. For nogle er det lettere end for andre, men det er aldrig en walkover, og slet ikke hvis man lider af mobilafhængighed, fordi det er så let at "falde i".

De bedste metoder til at ændre uønskede vaner er dem, der hjælper os med at bearbejde vores tanker og følelser omkring et bestemet emne. Her er hypnose et af de mest effektive redskaber, og man vil ofte føle en markant forandring af sin mobilafhængighed efter nogle få sessions.

Med hypnoterapi arbejder man med underbevidstheden, som er katalysatoren for vores tanker og følelser. Genne hypnosen lærer man sin underbevidsthed at skifte fokus væk fra de ting, man ønsker mindre af, og på den måde kan også mobilafhængighed bekæmpes, så man igen kan få et sundt forhold til sin mobil.

Gør noget ved din mobilafhængighed i dag og lev livet i nuet.


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...