Styr din vrede - Lær at håndtere vrede

I artiklen "Styr din vrede" giver vi dig en række nyttige tips, du kan bruge til at dæmpe din vrede, og blive mere rolig og tålmodig i hverdagen.

Styr din vrede - Lær at håndtere vrede

Hvorfor kan jeg ikke styre min vrede?

Nogle mennesker er naturligt mere vrede og udfarende end andre. Der kan være mange årsager til dette, bl.a usikkerhed eller manglende enve til at acceptere, når tingene ikke går efter "planen". Det kan også skyldes midlertidige faktorer, så man i en periode er mere vred end normalt.

Hvis man i længere tid har været tilbøjelig til at være temperamentsfuld, kan det blive selvforstærkende, så man kan få svært ved at styre sin vrede, selv hvis "problemet" ikke reélt er så stort, som man gør det til. For nogle er det udelukkende i særlige tilfælde, at deres vrede koger over, f.eks. hvis de føler sig uretfærdigt behandlet, mens de normalt kan være aldeles rolige at omgås.

Der findes flere typer af vrede, som bliver fremkaldt af bestemte hændelser eller faktorer. For at kunne lære at styre sin vrede kan det ofte være en god idé at være opmærksom på, hvorfra ens vrede udspringer.

Styr din vrede med disse råd

Uanset hvorfor og hvor tit man mister kontrollen over sin vrede, kan man med fordel benytte sig af rådene herunder. De kan benyttes af alle, selv hvis man ikke har problemer med at styre sin vrede, men bare gerne vil have nogle simple værktøjer, hvis det skulle blive nødvendigt.

Kend dig selv

For at kunne styre sin vrede et det vigtigt at have en god selvindsigt. Det er ikke unormalt, at man ikke vil lade sig selv anerkende, hvorfor noget egentlig har gjort en vred, hvis det f.eks. er noget, man skammer sig over.

En nyttig øvelse er at tænke tilbage på en hændelse, hvor du blev vred, og så "afspille" situationen for dit indre blik som en slags film. Start lidt før du blev vred, og stop så ved det punkt, hvor du kunne mærke din vrede begynde. Undersøg for dig selv dette øjebliksbillede - hvad er en del af det? Hvilke sanser er aktiveret? Hvilken påvirkning gik forud for din første vredesimpuls?

Styr din vrede par

Styr din vrede med en stopmarkør

Når du er nået til det punkt, hvor du mærkede vreden begynde, skal du sætte en mental stop-markør for dig selv, f.eks. billedet af et stopskilt eller noget lignende.

Gør dette hver gang du husker en oplevelse, hvor du blev vred eller efter du har oplevet en ny. Med tiden vil du have lært dig selv at stop-markøren automatisk dukker op i dit indre sind, når du begynder at blive vred. På den måde bliver det lettere at få styr på sin vrede, inden den udvikler sig.

Det skal ikke forstås som en måde at undertrykke dine følelser på - det leder aldrig til noget godt - men du giver dig selv muligheden for at træde tilbage og overveje situationen, før den risikerer at blive eskaleret. Ved hurtigt at styre din vrede, kan du dermed også undgå, at den udvikler sig yderligere.

Vælg en ny rute uden vrede

Når stop-markøren kommer frem, så du har styr på din vrede, skal du vælge en ny vej, hvor du ikke vil reagere med et vredes-udbrud.

Du vil ikke lade din vrede styre dig, og når du har fanget vredes-impulsen i opløbet, kan du bedre beslutte, hvordan du vil reagere på en mere konstruktiv og hensigtsfuld måde.

Det kan tage noget tid at blive god til denne teknik, men med øvelse kan det sagtens lade sig gøre, og vil i sidste ende være til stor gavn.

Når du har lært at styre din vrede, vil den nye reaktion/den nye vej være lige så automatisk en respons som det plejede at være, når vreden trængte sig på. Der er derfor ikke noget hokus pokus over det, men udelukkende at du via dine tanker ændrer din reaktion til noget, du synes er mere hensigtsmæssigt.

Det kan som sagt være en svær proces,når man skal lære at styre sin vrede, men hvis det virker uoverskueligt at skulle gøre alene, kan kan benytte sig af et eksternt hjælpemiddel, såsom en lydbog, der kan fungere som en støtte, når man har brug for det.

Styr din vrede og bliv gladere

Styr din vrede med lydbog

Hvis du ønsker en mere håndgribelig hjælp til at overvinde vreden, er en lydbog noget af det bedste, du kan benytte. Det er både billigt, effektivt, og så kan den benyttes lige, når der er brug for det.

På den måde kan man give sig selv en fleksibel "behandling", hvor man hurtigt lærer at styre sin vrede og blive mere rolig i situationer, som normalt virker vredes-fremkaldende.

Med en lydbog kan man let give sig selv en ekstra "behandling", hvis man i en periode er ekstra stresset og irritabel, og har brug for lige at få samlet tankerne igen, så man ikke falder tilage i den gamle vane med ikke at styre sin vrede.

Styr din vredemed lydbog - Læs mere her.


Mindly.dk tilbyder lydbøger og kurser til personlig udvikling og selvhjælp.
Henter...